Bijna einde fase 1

Normaal kon ik zondag niet werken in de nieuwe moestuin, maar het geluk en ongeluk stonden aan mijn zijde. Ik was al wakker om 7.30. De ochtend was stralend. Frisjes, maar zonnig. Om 7.45 stond ik al klaar met de spade en in de  namiddag ook nog eens.

7 percelen waren al klaar sinds zaterdag. Omdat de ligging het toeliet, heb ik nog een 9de veld aangeduid. Met andere woorden, tijd om ons plannetje aan te passen.

De meeste percelen gingen redelijk goed vooruit, rekening houdende met het feit dat ik telkens zoveel mogelijk onkruidwortels eruit haalde (en dan gaat alles een pak trager). Het laatste en ook voorlaatste perceel waren een kleine hel. Zóóó veel verschrikkelijke wortelonkruiden. De ene penetreerden diep de grond in, de andere waren houterig en woekerden net onder de oppervlakte langs alle kanten. Ik denk die laatsten vooral de kweekwortels waren, samen met brandnetelwortels. Wat een pest, ook de grote brokken baksteen, glasscherven en oude stukken tegels. Misschien kan ik die wel nog ergens gebruiken.

De 8 percelen en het bonus perceel zijn nu klaar. Nog even wachten op de compost en we kunnen weer verder. Daarna rest er ons voor deze percelen enkel de “omkisting” te maken voor de aflijning, zodat we uiteindelijk kunnen gaan denken over het planten van pootgoed en het beginnen te zaaien.

Ik vind het een beetje spijtig dat ik niet meer foto’s heb kunnen nemen, maar ik was zo vuil, dat ik mijn gsm of fototoestel niet wilde verminken. Uiteindelijk is de toekomst van de moestuin veel interessanter om gefotografeerd te worden 😉

Er is wel nog iets dat ik wou vermelden. Ik heb 3 meikevers gezien tijdens het omspitten! 2 levende, die heb ik ergens veilig weggezet. Eentje heeft een steek van de spade helaas niet overleefd. Ik hoop dat de andere Charels het nog overleven, de arme stakkers.

Meikever (niet de mijne)
Meikever (niet de mijne)

Planning

Dus, voor de verdere planning:

  • aanpassen van ons perceelplan
  • wachten op de compost
  • het gebied voor de  plastiek serre afzetten en uitgraven
  • de rijen voor bloemen (bijtjes en vlinders!) afzetten 
  • gebieden voorzien voor de bessenstruiken (die moeten ten laatste tegen eind maart de grond in!). De frambozen zullen wel deels dienen als omheining.
  • grond afspannen met wat overschotten van draad tegen honden en andere kleine  of grote indringers
  • extra rijen voorzien voor pompoen en courgette: waarschijnlijk een groot stuk grond van worteldoek voorzien en ze daarover laten kruipen (of karton met mulch)

Dat is een hele boterham!

Vierkante moestuin

Bij mijn schoonma heb ik zondag de 3 vierkante moestuin bakken klaargestoomd voor het komende seizoen. Er werd een mix van radijsjes gezaaid, slangenradijs, snijsla, wortels en ook al sluimerwtjes. De rest zal nog een maandje mogen wachten.

Die kan ook al eventjes voort 🙂

Slakken

Ik weet dat slakken hun nut hebben in de natuur, maar ik vrees dat er héél veel slakken zullen rondkruipen in de nieuwe moestuin en teveel zullen snabbelen aan de jong, sappige plantjes. Tussen de wortels, onkruiden, mos etcetera krioelde het bijna van mini naaktslakken en kleine slakkeneitjes. Hier en daar wat mooiere tuinslakken ook.  Voor de veiligheid heb ik toch maar een doos Escar-Go gekocht. De beestjes gaan natuurlijk wel dood, maar het is tenminste toegelaten in de biologische tuin en niet zo giftig en chemisch als die blauwe slakkenkorrels.

Rust

Het intensieve werken van de laatste 4 dagen heeft zijn tol geëist. Lichtjes pijnlijke rug en heup. Stijve voorarmen (nice) –  en – ook al heb ik vroeger intensief gesport, dit is – denk ik – de allereerste keer dat ik zo’n stijve handen heb.

De tijd om te rusten is dus aangebroken. Veel smeren,  warme badjes nemen, rusten, lichte stretchoefeningen doen… Vanaf woensdag geven ze terug aangenaam weer. Hopelijk zijn we dan terug in vorm. Mijn helpers staan al paraat.

Geef een reactie

