Klaarmaken voor het aardbei seizoen

Om andere gewassen wat meer plaats te geven en toch een mooie aardbei opbrengst te hebben, ben ik op zoek naar leuke systemen om aardbeien verticaal te gaan kweken. Met wat gegoogle kom je heel wat leuke dingen tegen. Het ene al wat leuker dan het andere. Voor een keer gaan we niet op zoek naar de gekende aardbeipotten. Ik heb er wel nog eentje staan van vorig seizoen, dus die zullen we sowieso ook wel gebruiken.

strawbpyramidDit is voor mij een van de mooiste manieren om een aardbei toren of piramide te maken. Je kan op internet wel enkele plannetjes vinden: hier en hier. Het vraagt alleen wat inspanning om alles mooi op maat te zagen. Gelukkig heb ik een schoonmoeder :p

Omdat ik niet superveel vrije tijd heb, zou ik eerder opteren voor een schuine wand.

strawberry_tower_slide_1Hier heb je tenminste iets minder rekenwerk voor nodig en het bouwen ervan gaat vlotter. Alleen spijtig dat je het achterstuk op de foto niet kan zien, maar de meeste doe-het-zelvers vinden wel een oplossing.

aardbeipaletWat er momenteel ook populair is, is de verticale tuin met een afgedankte euro pallet. Sommigen onder jullie hebben waarschijnlijk Bartel van Riet al bezig gezien met zo’n pallet. Met wat geluk ken je wel iemand die daar vanaf wil. Ik stel me wel wat vragen over de  stabiliteit van dat ding. Als je het niet verankert, zou dat ding wel eens snel naar beneden donderen tijdens een paar felle windstoten. Desondanks, interessant, maar niet in mijn nieuwe moestuin.

c539c2d51576ea770f2fb5e773bcf935Een ander soort piramide systeem. Ook heel eenvoudig. Hier hoef je de planken niet schuins af te zagen. Let wel even op de manier dat de bovenste planken telkens rusten op de onderste. Stel je eens voor dat je gewoon vierkante kaders zou maken en die zo op de grond zou stapelen. Dan zouden al die kaders wel eens weg kunnen zakken in de grond!  Slim gezien. Een mogelijke optie voor ons.

e5f592f5b467cd81dcfe05dc79f11e96Deze toren is gebaseerd op de pvc-buis-aardbei-toren. In plaats van dikke pvc buizen met gaten te doorboren, kan je brede latten hout gebruiken en er een toren van maken. Boor daar wat ronde gaten in voor de plantjes, et voilá. Persoonlijk vind ik het aantal gaten in de versie hierboven, wat overdreven.

hortus0081

Een andere optie die ik veel zie opduiken in de permacultuur is een soort toren van stenen met gaten ertussen. In het midden wordt alles opgevuld met stenen, organisch materiaal enzovoort en in de openingen in de zijkant plant je dan jouw aardbeien. Interessant.

Ook al blijft dit ook een mogelijk optie, ik denk dit principe eerder te gaan gebruiken voor een kruidenspiraal. In plaats van een toren heb je daar eerder een spiraal.  Voor meer informatie daarover kan je hier terecht.

We zouden ook oude emmers kunnen gebruiken of grote potten met wat drainage gaten. Oude vergieten met aardbeien erin omhoog hangen aan een pergola of muur… misschien heb ik nog wel wat grote, lege potten van plantgoed staan die ik eventueel kan gebruiken.

Laten we nog wat verder nadenken over de keuze, ik wil namelijk niet teveel extra onkosten. Dat geld spendeer ik liever aan een nieuw stukje fruitboom, zaden of plantgoed.

2 gedachten over “Klaarmaken voor het aardbei seizoen”

Geef een reactie

