Prachtig lenteweer om te tuinieren

Ik kan het bijna niet geloven, wat een prachtig lenteweer! Na een druiligere, zeg maar natte start, blijven de weergoden ons gunstig gezind. Alleen spijtig dat ik speciaal verlof moet nemen om voort te kunnen werken. Er is nog zóveel te doen dat ik niet weet wanneer ik wat ga doen en wanneer het klaar zal geraken. Vooral omdat het zo traag vooruit gaat. Zucht.

Iedereen zegt het, tuinieren is hard werken, zeker als je alles voor de eerste keer alles moet gaan spitten. Maar goed, ik heb het er al genoeg over gehad. Spitten en onkruid is afzien. Al moet ik zeggen dat het gebruik van een spitvork  – in plaats van een spade om te spitten – geen slecht idee is. Zolang het stuk grond niet te drassig en vol klei is én niet doorweven is van onkruid. Dan is het effectief een mooie oplossing om de grond losser te krijgen. Hopelijk kan ik in de toekomst een grelinette gebruiken om de grond los te werken.

De compost is eindelijk geleverd. Ik had gehoopt dat ze hem al wat vroeger op de dag zouden leveren, maar bon, het werd pas in de loop van de avond geleverd. Druk zeker? Het zal waarschijnlijk pas ten vroegste voor deze avond zijn dat we al wat over de grond kunnen smijten en inwerken.

Voor wie een gedacht wil hebben van het “voor” en “nu”:

Vóór
Vóór (wildernis, kweekgrassen, wilde bramen…)
Na
Na (9 propere percelen van 4 op 1.3m, bloemenveld en een stuk voor de serre)

Naast de basispercelen zijn we ook begonnen aan het bloemenperceel. Alles lijkt redelijk recht, ik weet het. Ik ga er nog wat verandering in proberen inbrengen 🙂 het belangrijkste is dat er dit jaar tenminste al iets staat!

We zijn ook weer eens van ons plannetje aan’t afwijken. De plaats waar de tunnelserre normaal komt, is niet bepaald de meest geweldige standplaats. We zullen ze een beetje opschuiven naar links. Daar is het alsof we een platformpje hebben met redelijk goede grond. We zullen het daar proberen. Misschien halen we daar ook een extra veldje uit.

Platform voor de serre
Platform voor de serre

Ondertussen heb ik ook vernomen dat er ooit veel klei gestort is op het stuk grond, daar waar het heel drassig is. Ik ben er al meerdere malen tegenop gestoten. Als’t niet mee zit, zullen we misschien een laagje moeten afgraven tot waar de goeie grond zit (en die is er hoor)?

Geef een reactie

