Easy peas

Gisteren heb ik een paar slaplantjes gekregen van m’n moeder en haar vriend. 4 of 5 verschillende soorten (rood, gewoon, gekruld…) waaronder eentje dat heel resistent tegen ziektes zou zijn. Hoe meer afwisseling in m’n moestuin hoe beter 🙂 Ik heb ze dan ook onmiddellijk geplant. Straks eens kijken of de slakken nog niet zijn gaan lopen met mijn plantjes! Those slimy bastards -_-

Omdat het ondertussen de hoogste tijd is om erwtjes te zaaien, heb ik ze dan ook maar wat voorgeweekt deze nacht. Voor de zekerheid wel een paar etiketjes geplakt op de kommetjes. Niet dat ik de vruchten niet zou herkennen, maar ik heb liever de reukerwten op hun geplande plaats 🙂

Erwten voorweken
Erwten voorweken (van links naar rechts: Mechelse Krombek, Sluimerwt ‘Dwarf Grey Sugar’ en Reukerwt ‘Old Spice’) (oh, en een restje zelfgemaakte waterkefir, links op de foto)

Eigenlijk was het de kleur van de sluimerwt bloemen dat me heeft overhaald deze Dwarf Grey Sugar in huis te halen. Prachtig niet?

Erwt: Dwarf Grey Sugar
Erwt: Dwarf Grey Sugar

Wees gerust, ik ga zelf ook veel foto’s zal maken van mijn moestuintje in volle groei en bloei.

Ik heb ondertussen nog wat liggen nadenken over de omkadering van de percelen. Aangezien ik nog zoveel werk heb (grond van de tunnelserre verder omspitten, standplaats voorbereiden voor bessenplanten, aardbei standplaats voorzien, kippenren plaatsen …) ga ik de omkadering laten van de percelen laten voor wat het is. Ik kan niet altijd verwachten dat iedereen me constant bijstaat om me te helpen. Wachten tot iemand terug beschikbaar is, is tijdsverlies. Ik heb al maar een uurtje per dag momenteel.

Met andere woorden, ik heb besloten om het hout te gebruiken voor een aantal verhoogde aardbei percelen. De grond afdekken met gronddoek en een twee- of drietal verhoogde bakken maken met het hout. Daarna gewone grond, potgrond en compost erin en dan plantjes halen. Dat spaart me toch al een mooi aantal vierkante meters spitten uit.

Ik heb nog een palet overschot van (witte) gevel stenen ter beschikking, indien niet her-opgeëist. Misschien kan ik die gebruiken om een paadje aan te leggen. Oh, maar ik mag niet vergeten dat ik daar ook een kruidenspiraal mee ging maken 🙂 nog meer werk 😦

Geef een reactie

