Productief weekend

Het was een mooi, zonnig en productief weekendje, afgezien van een vlaag regen die we zaterdag tijdens de ochtend te verduren kregen. Toen ik gisteren opstond was ik heel verbaasd hoe snel de afrikaantjes zijn uitgekomen! Amper een paar dagen en bijna allemaal stonden de zaailingen boven. Ze weten verdomd goed dat er een zonnige lamp boven hun hoofdjes hangt 🙂

stinkers
Afrikaantjes

Ik ben best tevreden met mijn nieuwste aanwinst (groeilamp en verwarmingsmat). Hopelijk komen de tomaatjes en pepers zo snel mogelijk naar boven *** super ongeduldig *** 🙂

De twee aardbei bakken zijn bijna volledig gevuld met plantjes. In de ene staan een paar juni dragers  “Ostara” en vooral veel doordragers “Mara des bois”. Naar het schijnt een productieve, zoete aardbei met een hint van bosaardbei. In de andere bak staan praktisch alleen maar bosaardbeien (echt veel 🙂 ). Ik denk dat er iemand mijn bestelling niet goed had begrepen aan de telefoon, maar dat deert me helemaal niet! Integendeel, dat worden een massa bosaardbeien, daarmee basta 🙂 ik veronderstel dat ze zelf graag een paar bakjes willen als dank voor hun steun 😉

Aardbei 'Mara des Bois'
Aardbei ‘Mara des Bois’
Aardbei bakken
Aardbei bakken én de rest van de tuin (of toch de basis opzet)

Naast de aardbeien zijn ook alle andere bessenplanten op hun plaats gezet. Een geluk dat ik weeral een goede werker had die wat rijtjes wou omspitten voor mij, terwijl ik met andere dingen bezig was. Vrijdag had ik al drie planten op hun plaats gezet, maar die heb ik toch maar weer uit de grond gehaald. De eigenaar van het stukje grond ernaast ging zijn tuin aanleggen en dus komt er binnenkort een grote traktor alles omploegen  en niveleren. Ik vertrouw die logge machines niet. Al bij al is het er niet slechter op geworden. Integendeel. De bessenplanten staan mooi bij elkaar.

Voor wie het interesseert, de planten komen allemaal van Ecoflora. M’n goede helpers zeiden me dat ze daar héél behulpzaam waren en dat ze zeer goede informatie meegaven. Bij deze, toch maar effe vermeld 😉

Een overzichtje van de bessenplanten:

  • 2 rode stekelbessen (Hinonmäki Red)
  • 1 groene stekelbes (Invicta)
  • 2 roze aalbessen (Gloire des Sablons)
  • 1 rode aalbes (Red Lake)
  • 5 rode zomerframbozen (Meeker)
  • 5 gele herstframbozen (Fall gold)
  • 2 Amerikaanse bosbessen (ik denk Goldtraube, het is maar één variëteit geworden ipv 2 vanwege kruisbestuiving en betere opbrengst)

Nog wat sfeerbeelden:

Het bedje van de stekelbessen
Het bedje van de stekelbessen
De frambozen enzo
De frambozen enzo (effe dat hoofd naar links draaien 😀 sorry)
De stekelbes wil groeien!
De stekelbes wil groeien!
Dank u buurman voor de rode ajuin ;)
Dank u buurman voor de rode ajuin 😉
Onkruid? Toch nog even laten staan voor de eerste bijtjes
Van de andere kant bekeken
Van de andere kant bekeken (de tunnelserre komt op de plaats waar deze foto is getrokken)

Zoals je kan zien (of niet) is het stukje grond heel onregelmatig. Ik werk gewoon met de natuur mee ipv tegen.

Zo, dat was het voor dit weekend. Nu zo snel mogelijk de rest van de grond ploegen en de tunnelserre plaatsen!

Geef een reactie

