WAT GAAN WE ZAAIEN EN PLANTEN (DEEL 2)

De kolen

Kolen. Volgens wat ik gelezen heb, niet altijd de meest makkelijke groente om op te kweken, op een paar uitzonderingen na. Plus, de meeste kolen nemen wel redelijk wat plaats in. Op een veldje van 4 op 1.3m is dat puzzelwerk.

Op mijn kolenveld staat momenteel al een lente radijzen mix. Die zal ver aan’t uitkomen zijn. Blijkbaar moet die daar onderverdeeld worden, maar samen bij sla zetten lijkt geen problemen op te leveren. Radijzen zijn ook niet echt veeleisend.

Ik vermoed dat ik wel een paar broccoli, spruiten en/of bloemkool plantjes zal zetten, maar het overgrote deel zal ik waarschijnlijk beplanten met een mix van bladkolen. Een kool moet toch niet altijd rond zijn?

Voor mensen die nog niet bekend zijn met blad- en boerenkool: het is een zeer gezonde groente. Het lijkt op een niet-gekropte, groene kool.  Mijn mengsel ziet er prachtig uit met een mix van groen, paars, gekruld enzovoort. Hij zou ook het best smaken wanneer de vorst erover is geweest.

Er zijn mensen die van boerenkool (en dus gewone bladkool ook) groene smoothies maken. Niet echt mijn ding. Mijn smoothie had veel teveel vezels vorig jaar en zoiets drinkt niet fijn. Sla smoothies daarentegen, zijn veel interessanter. Misschien moet ik eens  jongere bladeren proberen voor de smoothies.

Lente radijsjes en bladkool
Lente radijsjes en bladkool
Geef een reactie

