Groenten in de hoofdrol

Wat zat er deze week in onze bus te wachten op zijn nieuwe baasje?

dnt
Een grote envelop van de nieuwe tuin, toch weeral geen zaadjes zeker ?
groentenindehoofdrol
Het was een vermomming!

Groenten in de hoofdrol” is het nieuwe boek van Peter Bauwens van De Nieuwe Tuin. Weer zo’n prachtig boek om nieuwe ideeën uit op te doen. Wacht! Laat mij duidelijk zijn: ik ben geen boek reviewer en mijn review capaciteiten laten waarschijnlijk te wensen over 🙂 Ik hou mijn uitspatting hier gewoon kort en bondig 😉

Peter heeft al veel boeken gemaakt over groenten en fruit. Zelfs eentje over kefir! Bij mij staan er heel wat in de boekenkast en deze mocht er niet in ontbreken. Laten we eens zien wat hij er zelf over zegt:

Voor mijn 33 ste moestuinboek koos ik resoluut voor de toekomst. Een beetje weg van al die verhalen van oude, vergeten groenten. Met de blik op nieuwe groenten die snel en makkelijk groeien, opvallend en pittig van smaak zijn, en eenvoudig en snel op tafel terecht kunnen. Groenten die nu of binnenkort in de winkelrekken liggen en in de moestuin gekweekt zullen worden.

Nieuwe groenten?! Denk aan quinoa, de noordzee moestuin, edamame…

Ik heb nog maar een klein stukje gelezen – wel al wat doorbladerd – en ben onmiddellijk fan van dit boek. Het is spijtig dat er niet meer van dit soort boeken gemaakt wordt! De reden? De fotografie. Niet enkel fotografie, gewoon de manier waarop je een blad omslaat en een hele reeks aan variëteiten van één groente kunt bewonderen (bekijk de voorbeeldfoto’s hieronder). Er staan voor de rest ook zaaitips, achtergrond informatie en receptjes in. Nu weten we eindelijk hoe we quinoa moeten zaaien én hoe optimaal van ons zaaigoed gebruik te maken. Als dat ene stukje de maatstaf is voor de rest van het boek, dan ben ik een gelukkig man.

DSC_7256 DSC_7256b

Overzichtsfoto’s van een resem aan variëteiten. Ik moet even gaan rekenen hoeveel ruimte ik nodig heb om al die verschillende soorten te zaaien 😮DSC_7256c DSC_7256dDit boek is iets dat mensen hun ogen zal doen opengaan (hopelijk). Gedaan met die mono cultuur van één soort sla, wortel, tomaat etc… Wij willen variatie!

Die variatie is een groot gemis bij onze bevolking. Het is een beetje aan’t beteren, maar we zijn er bijlange nog niet. Dit brengt me bij het volgende, iets wat een vriend onlangs tegen me zei:

“Jan, jij toont me altijd dingen (groenten, fruit, etc…) waarvan ik nog nooit heb gehoord of die ik nog nooit heb gezien… maar het ziet er fantastisch uit!”

Wie ben ik om dat tegen te spreken 😀

Ok, effe nog even heel snel samenvatten (ook al heb ik niet zoveel gezegd – een beeld zegt meer dan 1000 woorden, niet?):

  • prachtige fotografie om van te watertanden
  • goede achtergrond informatie & teelt tips
  • ongekende variaties van een groente
  • leer eens iets bij over groenten, bloemen, onkruid… dat je nog niet wist
  • receptjes om uit te testen
  • past in de brievenbus 🙂
  • nieuwe groenten, niet altijd dezelfde ‘oude’ groenten die we al kennen

Extra (na volledig door te lezen):

Dit is voor mij écht zo’n boek dat aanzet om nieuwe dingen uit te proberen. De korte verhalen die erin staan over verschillende soorten tuinen zijn leuk om te lezen en zullen velen inspireren. 

Het belangrijkste onderdeel van het boek blijft toch wel de bespreking van de verschillende soorten groenten. Ik heb enorm veel zin gekregen om een paar nieuwe dingen uit te testen zoals bladmosterd, edamame en de mix van herfstradijzen. Nooit gedacht dat er zo’n variatie in radijzen zou bestaan! 

Kortom, nog steeds een geslaagd boek. Waren er maar meer zulke boeken!

Kopen?

Hier: http://denieuwetuin.be/231-groenten-in-de-hoofdrol
(spaart u 5 cent uit ivm bol.com 😉 maar ssssttt)

Geef een reactie

