Pompoenen en courgetten 2014

We zijn bijna april, dan is het tijd om de courgetten en pompoenen voor te zaaien. Deze keer zie ik het groots!

Mix van pompoen en courgette
Mix van pompoen en courgette

Welke idioot zet er nu zoveel soorten pompoenen en courgetten? That will be me! Op het nog braakliggend stuk grond – teveel werk om ook nog om te spitten dit jaar – ga ik zoveel mogelijk pompoenen en courgetten zetten om het onkruid tegen te houden tot volgend jaar. Het is nog een redelijke oppervlakte, waarom niet wat meer variatie dan zetten? Op mijn 4×1.3m veldje zou het inderdaad wel rap vol staan 😉

Ok, er zijn hier wel 7 zakjes, maar die van de nieuwe tuin zijn al wat ouder. De ontkiemingsgraad begint al wat te dalen.

In de zomer zijn wij fervente courgette eters. Ik ben dan ook fan van de gele en ronde courgettes. Misschien kruisen die twee wel tot een gele, ronde courgette 😀 Rauw zijn ze ook lekker om slaatjes mee aan te vullen. In totaal 3 verschillende courgettes dus:

  • Gele courgette Orelia F1 (waarschijnlijk de enigste F1 hybride in m’n collectie zaden)
  • Ronde van Nice (perfect om te vullen!)
  • Baby bush marrow, een kleine variëteit (*kuch* > ik heb nog nooit zo’n grote courgette plant gehad)

Patisson heb ik nog nooit gegeten, maar het lijkt blijkbaar op courgette. Moet ik zeker en vast eens proberen. De kinderen zullen dol zijn op die rare vorm.

En dan zijn er nog de 3 soorten pompoen:

  • Spaghetti pompoen
  • Uchiki Kuri (kleine oranje)
  • Waltham Butternet, oftewel de flessenpompoen

De spaghetti pompoen is heel speciaal. Ik nodig jullie uit om eens te Googelen of the Bingen naar “pompoen spaghetti“. Heel lekker en eenvoudig, ideaal voor mensen met gluten allergie want er zit geen tarwe in. Niet té lang laten garen, zodat het nog licht krokant blijft.

Hmm, er vliegen al heel wat lekkere receptjes door mijn hoofd!

Geef een reactie

