A cup of tea, sir?

Vroeger, als kind, dronk ik altijd frisdrank, waarvan ik de gevolgen nog steeds draag.  Niemand die me vertelde dat die hoge concentratie aan suiker slecht voor mijn lichaam was. Tijdens mijn hogere studies ben ik dat eindelijk gaan inzien en sindsdien heb ik dat exponentieel afgebouwd door voornamelijk meer water en een kopje koffie te drinken.

Uiteindelijk heb ik tegen mezelf gezegd: waarom drink ik geen thee? In Engeland is dat dagelijkse kost! (Dat dacht ik toch) Zo heb ik mezelf uiteindelijk geforceerd om thee te drinken zonder te beseffen wat eigenlijk de positieve gevolgen van thee konden zijn. Het “experiment” was eigenlijk zoals olijven. In’t begin lust je het niet, maar uiteindelijk weet je de smaak te appreciëren.

Eerst dronk ik “English Breakfast” of zwarte thee met véél suiker. Daarna met light-suiker pilletjes om het suikergehalte naar omlaag te halen. Uiteindelijk vond ik die thee te zoet voor mijn bek en dronk ik alles puur.

Ik las in die tijd ook regelmatig “mannen” magazines zoals Men’s Health. Het heeft me heel wat doen inzien over ons eten, waardoor ik me ook meer in voeding ben gaan verdiepen. Zo kwam ik ook terecht bij groene & witte thee en rooibos thee. Drie van mijn favoriete basis theeën. Gaandeweg ben ik ook gaan houden van kruidenthee. Vooral die met valeriaan, typisch in goede-nachtrust-thee.

Ondertussen heb ik een bescheiden gamma aan thee verslonden. Waar vroeger altijd Lipton of Pickwick mijn standaard keuze was, ga ik nu voornamelijk voor biologische thee. Die “smaakjes” bij die grote commerciële producten zijn zo chemisch dat ik er van moet walgen soms. Nee, geef mij maar thee met échte producten, met bijvoorbeeld échte stukjes fruit of rozenblaadjes. Geen flauw extract van iets.

Eerlijk gezegd laat ik me nogal snel verleiden door een mooie verpakking, maar het geluk zit meestal wel aan mijn kant. Vooraleer ik iets koop, lees ik wel snel even de ingrediënten lijst door.

Tot voor kort zag de schuif op mijn werk er zo uit:

Numi Tea
Numi Tea

Prachtige doosjes die van Numi,  maar de inhoud is goddelijk! Lekker afwisselen tussen kruidenthee, witte thee en groene thee. Ja, ik heb zelfs een potje “Matcha Green Tea” mét opschuimborsteltje 😉 wat heerlijk, grassig aroma die Matcha! Ik hoop dat mijn Bio winkel snel de andere variëteiten óók verkoopt!

Deze bijna-lege doosjes maken nu plaats voor een andere nieuwe lading, met al even prachtige doosjes 🙂

Lot's of tea
Lot’s of tea

Mooi en zelfs perfect als cadootje. Tijd om een van de nieuwe doosjes te openen en de aroma’s op te snuiven! Het zijn eigenlijk doosjes van Piramide die meestal een saaie verpakking hebben. Deze keer zijn ze erin geslaagd om mijn aandacht te trekken! Bravo. Ok, ’t is beslist. Het wordt Rise and Shine, het is nog vroeg deze ochtend 😉

Drink jij nog geen thee? Gewoon doen! Het zit onder andere boordevol gezonde anti oxidanten. Voor elk moment van de dag kan je een ander kopje zetten. En de aroma’s van sommige soorten thee brengen eventjes dat welverdiende moment van rust voor, tijdens of na zo’n hectische dag.

Mijn doel is nu om meer thee-waardige planten in de tuin te plaatsen en zelf te gaan experimenteren. Munt en citroenmelisse is echt het makkelijkst 😉 deze groeien even weelderig als onkruid!

Well, that’s my cup of tea 🙂

Geef een reactie

