Klaar voor april

Er is flink gewerkt in de tuin dit weekend, dankzij mijn ma en Francois. Twee flinke helpers. In plaats van 2 kleine rijtjes aardappelen zijn het er ondertussen wel 6 of 7(?) geworden. Het aardappel perceel werd dus een beetje extra uitgebreid en we zijn van een “exacte” perceelgrootte afgestapt. Mooie afgelijnde perceeltjes zijn natuurlijk veel mooier, maar ik leg de focus liever iets meer op de opbrengst dan op het esthetische.

Dat esthetische krikken we wel op met allerlei bloemetjes en klimmers. Ik ben van plan de omheiningen hier en daar te laten begroeien met oa:

  • Oost Indische kers
  • Reukerwten
  • Klimboontjes

Achter de perceeltjes is er nog een goede 40-60 cm grond – eigenlijk bedoeld als ruimte om te manoeuvreren – dat ik kan gebruiken voor klimmers. De plaats goed benutten, noem ik dat.

image
Een stukje van de tuin, begin april. De serre staat recht! Tijd om wat zaaigoed in de serre te plaatsen
image
De lente-mix radijsjes en slangenradijs (midden) zijn mooi aan’t groeien
image
De sluim- en doperwten staan er ook gelukkig bij. Gelukkig nog geen uittrek-grage-vogels gezien. Mijn reukerwten iets verderop doen het minder goed. Ik vermoed dat ik ze opnieuw zal mogen inzaaien.
image
Een lange opgegraven betonnen paal in de grond rechtgezet en een insectenhotel met wat tuindraad vastgemaakt. Het gaatje om omhoog te hangen was niet echt toegankelijk meer. Kleine constructie fout? Ach, het hangt redelijk stevig naar het zuidwesten gericht. Come, come, my friendly pollinators!
image
Mijn kleine muis wou een kersenplantje. Ze is zot van kersen! Het is eigenlijk een terras plant, maar iemand was niet echt overtuigd van een terras vol planten in pot 🙂 Rond de plant heb ik wat kruiden gezet en paar bloemen. Ik vermoed niet dat ze superveel water of voedsel van de kerselaar zullen wegtrekken. We zien wel. Iets verder staat ook een zuil appelaar met mini appels. Hmmm…

Binnenshuis beginnen er nog een aantal zaadjes te kiemen die vorige week werden gezaaid:

  • Tigerella tomaat (een gestreepte tomaat uit “Een doos vol goesting” (*) )
  • Striped Aubergine (ook uit een doos vol goesting, en wow, zo snel gekiemd zeg – alé, ze zijn nu net boven aan’t komen 🙂 )
  • Wonderboom, ricinus honolulu (wordt tot 2m groot in één seizoen)
  • De tomatillo begint er denk ik ook door te komen
  • Had ik nu al een citroenkomkommer gezaaid of niet? Ik ben het al vergeten 😀

(*) Voor wie “Een Doos Vol Goesting” nog niet kent, het is een nieuw boek (inclusief zaden in doosjes en een paar knolletjes) van Angelo Dorny met zaaitips en een paar receptjes. Eigenlijk een mooi cadeau voor iedere moestuin liefhebber met ietwat specialere zaden selecties. Miss Fabuleus heeft er een mooie blog post over geschreven. Nu hoef ik dat niet meer te doen 🙂 Een serre of koude kas is volgens mij wel een aanrader. Vooral voor de tomaten en aubergines. Die hebben net dat beetje meer warmte nodig. En je hoeft helemaal geen dure serre te kopen (ook al zijn ze een pak mooier), een plastiek tunnelserre van 60euro is voldoende om te starten. Kijk maar naar mij 😉

Laten we vandaag afsluiten met een mooie quote van Angelo Dorny:

Grow it, cook it, eat it!

Geef een reactie

