Guur weertje

Dan regent het eens, is’t weer niet goed 🙂 april was veel te zonnig in vergelijking met de laatste dagen. Alhoewel, ik ben heel tevreden met de regen. Wat een droogte hier de laatste weken! Het enige dat me nu wat stoort is de gure wind die er staat. Ondanks dat weer begint er meer en leven in de tuin te komen en daar ben ik blij om. Vooral omdat dit mijn eerste jaar is dat ik het zo groots bezie.

De serre

Ondertussen is de tweede serre ook mooi ingepalmd. Daar staan onder andere een paar resterende tomaten, de paprika’s en wat pepers. Er is ook nog plaats voorzien voor de aubergines Striped Togo omdat die beter in de kas zouden staan. Die komen daar in een grote pot terecht. Net als de aubergines Little Fingers (die mogen zelfs buiten vertoeven).

Verder heb ik een druppelaar in de “tomaten” serre geïnstalleerd. Zo’n kit waarbij je enkel nog een reservoir moet zien te vinden, gaatjes boren, slangetjes knippen en je bent vertrokken. Mijn reservoir is een grote 25 a 30liter jerry can uit de Hubo. Met een beetje geprutst hier en daar valt het vlot te installeren. Alleen moet ik de standen van de druppelaars nog eens nakijken. Soms loopt het goed, soms te traag… zolang ik maar niet teveel moet gieten in de zomer is’t goed 🙂 Alleen durf ik met dat winderige weer de serre niet goed open te doen om te kijken hoe alles loopt. Die kleine plastiek dingen zijn zo breekbaar 😮 vooral de naden waar de ritssluiting zit en stukken aan elkaar hangen.

Oh! Op een van de peper plantjes in de serre begint er al een pepertje te groeien! Ik denk dat het een Beaver Dam peper is 🙂 Nikske bloemekes afplukken voor een grotere opbrengst zeg ik. Genieten van wat de natuur geeft 😉 En ook andere mensen laten meegenieten door ze een plantje te geven dat je teveel hebt. Ik word er altijd vrolijk van als ik mensen met iets kan helpen, voor zover ik zelf kan helpen natuurlijk.

Nieuw

In het begin van de week heb ik een paar koolrabi plantjes gekocht. Nog nooooit gegeten. Ben er eerlijk gezegd wel benieuwd naar. Rauw zou het best smaken, warm zou veel mensen afschrikken. Challenge accepted! Dat moet ik zelf beslist eens checken! Juist niet vergeten van te oogsten wanneer ze een tennisbal groot zijn. Anders worden ze rap houterig.

Gelige bladranden

Op bepaalde plaatsen hebben sommige groenten het zwaar te verduren. Een deel van de aardappels kreeg gele randen aan de bladeren. Zelfs het onkruid begon gele bladeren te krijgen. De toppen van de ajuin- en sjalot stengels werden ook geel.

Volgens mijn eigen onderzoek hoogstwaarschijnlijk een combinatie van arme grond en een langdurige droogte. Een paar willekeurige slachtoffers heb ik uit de grond getrokken ter controle van de wortels. Daar werd helemaal niks vastgesteld. Perfect wortelstelsel, geen vieze kleine beestjes, geen schimmels.

Voor alle zekerheid heb ik maar wat extra kalium en magnesium (in de winkel hadden ze geen zak patentkali) alsook wat organische meststoffen bij de groenten gestrooid. Vooral bij de aardappels, wortelgroenten en op het perceel van vruchtgroenten. Ben ik goed bezig of niet? We zien wel. Ik heb er nog goede hoop in. Compost zit er normaal overal genoeg in, volgens wat de boekskes mij voorschreven (Velt). Daarbij, die is ook bijna op en ik heb nog wat restjes nodig voor de extra courgette/pompoen percelen 🙂

Bonen

Wim’s moestuin heeft mij ook weer eens geïnspireerd. Hij gebruikt regelmatig grote potten om vanalles in op te kweken. Bij gebrek aan vollegrond (doordat het misschien al vol staat), zijn potten inderdaad een goede oplossing. Zie maar mijn aardappel zak! Die paar planten groeien als kolen. Deze keer is het een hele grote pot geworden met een grote 2m+ stok in’t midden, waar bovenaan touwtjes gespannen zijn en vastgemaakt aan de zijkant van de ton.

Daar komen om de 10cm een tweetal staakbonen in. Aja, staakbonen hebben op een kleinere oppervlakte meer opbrengst dan struikbonen natuurlijk.

Wat ik grappig vond: Wim zaaide Borlotti bonen van De Nieuwe Tuin, welke ik ook toevallig ga zaaien dit jaar. Die mens heeft veel teveel zaadpakjes 😀

Aangezien wij graag boontjes in alle vormen eten, kan zo’n extra pot wel handig zijn. Overschotjes vries ik wel in. Ik heb momenteel al wel een paar staken in piramide vorm klaarstaan, feitelijk voor de Bortlotti’s, maar misschien zet ik daar lange fijne boontjes of grote snijbonen tegen. Ik twijfel nog. We zien wel volgende week, dan zouden de temperaturen terug wat hoger moeten zijn.

Ik heb nog snel even een screenshot gemaakt van de pot hieronder. Mijn excuses voor de info bars boven en onder 😉

photo1 (1)

Geef een reactie

