Tomaten dieven stekken

Toen ik dit weekend in de serre de dieven ging checken op de tomaten, zag ik een paar joekels zitten in de oksels! Op den duur wist ik niet meer wat de hoofdtak was :s En het waren nochtans  stamtomaatjes. Nu had ik onlangs iets gelezen over het succesvol stekken van tomatendieven en dit werd dan het perfecte moment om eens te testen.

DSC_7524Ze staan binnenshuis ondertussen toch wel al een 5tal dagen in de potjes zonder dat de bladeren slap worden. Blijkbaar maken ze al wat worteltjes aan om hun voedingsstoffen op te nemen. Perfect! Een mooie manier om snel uw tomatenplanten te vermeerderen. Vooral handig wanneer een paar “speciale” tomaten ongewild zijn gesneuveld.

Hoe ga je te werk?

  1. Vul een paar potjes met zaai of stekgrond
  2. Haal voorzichtig een dief van een tomatenplant af
  3. Zorg voor een mooie schuine snede aan de voet van het steeltje (gebruik een proper, scherp mes)
  4. Zet het recht in de gevulde potjes en zorg dat de grond vochtig is
  5. Ergens in de schaduw of licht plaats zetten waar geen volle zon schijnt (anders zouden ze te snel verleppen)
  6. Als de wortels uit de pot komen en/of de plant groeit snel voort, afharden en hopen op extra tomaatjes 🙂

Nu is het vooral wachten hoe snel de tomaat zich in zijn normale groei herpakt. Sommige zeggen dat je best stekt als de dieven 10cm groot zijn. De mijne waren “iets” *kuch* groter 🙂

Ik maak nog wel een fotootje als ze terug wat groter zijn.

 

 

2 gedachten over “Tomaten dieven stekken”

  1. Goh leuk joh… ik heb ook tomaten gekweekt met mijn jongste… ik heb ze gewoon laten groeien omdat ik het was vergeten hoe ik dit ook al weer moest doen… Bedankt dus voor je tip ga ik de volgende keer ook zo aanpakken. Bloggendemam

Geef een reactie

