De gestekte tomaten twee weken later

De gestekte tomaten doen het redelijk goed. Spijtig genoeg heb ik gisteren één stekje weggegooid (uit veiligheid) omdat er bruine plekken ontstonden op de stengel. De andere vertonen geen speciale gebreken.

Zoals je op de foto’s hieronder kunt zien, hebben de plantjes er écht wel zin in! De wortels zijn zelfs boven de grond al zichtbaar en de kleine knobbeltjes onderaan de stam zijn ook allemaal potentiële wortels. Tijd om te verplanten dus!

DSC_7554
Oeps, deze grond is ineens iets te droog 😮
DSC_7557
Dat is een goed teken

Volgend jaar weet ik perfect wat me te doen staat 🙂 veel stekken nemen. Uit voorzorg… *kuch*.
DSC_7553 DSC_7555 DSC_7556

2 gedachten over “De gestekte tomaten twee weken later”

  1. Leuke blog! Geven zulke gestekte tomatenplantjes vruchten? En wanneer? Ik heb ook gezien dat je zo een plastic serre hebt. Heb je qua warmte/opbrengst nadelen opgemerkt?
    Ik ben net begonnen met mijn moestuin en zou graag een glazen serre willen, maar dacht me de eerste 2 jaar te behelpen met een plastieken exemplaar, want ik kan niet wachten om eigen tomaten, pepers en paprika’s te oogsten!

    1. Die geven zeker en vast vruchten, al weet ik niet meer hoe laat of vroeg ze toen waren. Bij mijn weten hadden deze planten ook trossen hangen toen de gevreesde plaag plots toe sloeg. Algemeen is de opbrengst van tomaten, pepers etc… in een serre is over het algemeen beter én vooral ook vroeger dan buiten.

      In een tunnelserre kan het ook héél warm worden. Eigenlijk mag de serre (afhankelijk van het weer: vrieskou, veel regen en wind) bijna de hele tijd open blijven voor de verluchting. Als de tomatenplanten het té warm hebben, dan gaan ze ook terug in een pauze mode.

      Het grootste nadeel om met – voornamelijk kleine – tunnel serres te beginnen is: de wind en de ventilatie. Je moet ten eerste alles enorm stevig verankeren. (Zie elders op mijn blog). Een zomers onweer kan de serre makkelijk in stukken blazen. En als de tomatenplaag er zin in heeft, ben je ook hier niet veilig :/

      Het voordeel is: een kleine tunnelserre is heel gemakkelijk om mee te starten en kost niet zoveel én je kan er je warmte minnende groenten in kwijt en ben bijna zeker van enige opbrengst.

      Het allergrootste nadeel is misschien: eens je de smaak te pakken heb, wil je meer serre 😀

      Veel plezier met je serre 🙂 wat je ook kiest

Geef een reactie

