De eerste komkommer is een feit

Ik kon het niet laten. Ik moest en zou eens van die ene komkommer proeven die aan de komkommerplant hing. Hij was nog niet helemaal volgroeid, maar mijn smaakpapillen kregen gisteren de overhand…

De cucurbitaceae
’t Is de middelste 😉 onze eerste komkommer

Het eerste wat mij opvalt: wat een stekeltjes! Die heb ik eventjes met een hard oppervlak plat gestreken. Het is zo raar om te zien dat er hier wél stekels opstaan en niet op de commerciële komkommers. Die laatste wordel blijkbaar geborsteld.

Mijn eerste kennismaking met de smaak van mijn eigen gekweekte “Marketmore 97” komkommer: dit is geen “typische” winkelkomkommer. Hier proef je echt “komkommer” met meer diepgang. Iets zoeter, fluweler en heel krokant. Helemaal niet zo waterachtig als de komkommer uit de winkel.

Aangezien deze jongen nog maar een goeie 10-12 cm  lang was, is het nu wachten op de grotere exemplaren, om daar een smaakbeoordeling over te geven.

En laat ze maar komen die komkommers. Met wat selder, tomaten en kruiden erbij wordt het binnenkort tijd voor die typische verkoelende zomerdrank! Gazzzzzpachoooo 😀

De cucurbitaceae zijn niet de enigste groenten die ik gisteren heb geoogst:

oogst in keukenEen hele hoop Nieuw Zeelandse spinazie (links) dat ongelooflijk snel blijft aangroeien. Alleen een beetje spijtig dat ik het zo moeilijk door de passe-vite krijg, zonder wat fijner te snijden met het chef mes. Er zitten namelijk heel wat (gezonde) vezels in. Eens door de passe-vite heeft het wel een iets drogere structuur, maar dat lossen we de volgende keer wel op met wat extra room of Boursin kaas 🙂

Rechts van de spinazie ligt er een hoopje bladkool (Cavolo Nero & wat van een bladkool mix), wat wortelen, een halve kilo boontjes (Eclarel) of meer, een paar Chioggia bieten en wat snijselder. Van dit alles is een groot deel bestemd voor de lekkere minestrone  met quinoa.

Voor het recept: http://www.foodmatters.tv/articles-1/warming-minestrone-soup-with-quinoa-kale-free-recipe

Veel tuinplezier en geniet van de welverdiende regendouche in de tuin!

 

Geef een reactie

