De laatste werken in de tuin

Zaterdag was het ophaaldag voor het plantgoed van de Haagplantactie in onze gemeente. Wij hebben een vogelbosje besteld.  Het bestaat uit zes verschillende soorten: menging van Eénstijlige Meidoorn (4), Gewone vlier (3), Hazelaar (4), Sporkehout (4), Boswilg (5), Spaanse aak (5), Wilde lijsterbes (5). Als een van de eerste afhalers mocht ik nog gauw op de foto vooraleer ik huiswaarts vertrok om de plantjes in de grond te duwen.

De grond was geweldig… oude aangevoerde klei als toplaag met veel onkruiden en verweven met onkruidwortels. Gelukkig had ik een aantal goede helpers om het werk te spreiden. De ene maakt de grond vrij en maakt een put, de andere zet de plant erin en gaat eventueel wat andere leemgrond halen met grondverbeteraar erbij. Ondanks de plakkerige klei zijn ze de meeste er toch in geraakt op een aantal na (andere verplichting gooiden roet in het eten). Hopelijk zijn de vogels ook blij met deze nieuwe aanwinst in onze tuin.

Ter verduidelijking voor deze aanplanting: het dient als afscheiding van een tamelijk drukke weg, een oord voor de vogels omdat er redelijk wat besjes zullen te vinden zijn, toekomstig hakselhout/mulch en als lichte demping tegen het lawaai van de auto’s.

Zondag, de laatste 4 plantjes een plaats toegekend. Daarna heb ik nog een 20tal vierkante meter karton met stro gelegd. Om de onkruiden te versmachten en de grond mooi te houden voor de nieuwe serre in het voorjaar. De oude serre zal nu dienen voor reserve stukken. Op die plaats zal een dubbel zo grote serre komen.

Aan het oogsten van de aardperen ben ik nog niet toe geraakt. Het weer was druiliger en de schemering kwam al vroeg opzetten. Een andere keer dan maar.

Ondertussen wacht ik rustig af tot het moment dat mijn toekomstige buur zijn wilgen gaat knotten (en uitdoen). Daarvan kunnen we de takken gebruiken als afsluiting en verschillende takkenrillen van maken (om nadien eventueel ook vanalles tegen te laten groeien. Wie weet maak ik nog een leuke levende hut met de takken. Dan kunnen de kids er naar hartenlust in spelen. De stammen zullen we misschien gebruiken voor een experimenteel hugelcultuur bed en als meubilair.

De meeste (bio) zaden zijn besteld ondertussen, maar voor een aantal valt het nog even afwachten. Komaan met die nieuwe catalogus jongens 😀 !!!

Volgende keer moet ik nog eens wat foto’s maken. Sinds ik mijn smarphone niet meer zoveel gebruik, komt het er amper van :/

Geef een reactie

