Geodetische serre of een tunnelserre?

Mijn twee kleine tunnelserres hebben de stormen van dit jaar niet overleefd. Het plan was om volgend jaar een nieuwe én grotere serre te kopen. Deze keer eentje van 3 op 6 meter zoals deze:

Serre

Prijs / kwaliteit heb ik momenteel niets beter gevonden, maar advies en ervaringen zijn altijd welkom!

Tijdens mijn zoektocht ben ik heel fel beginnen te twijfelen over mijn toekomstige aankoop. Ik werd plots geïntrigeerd door de informatie over geodomes of geodetische serres, zoals hier: http://northernhomestead.com/how-to-build-a-geodome-greenhouse/

Qua grootte prefereer ik een geodome met 6 meter diameter, wat neerkomt op een hoogte van ongeveer 3 meter in het midden. Die extra hoogte zorgt voor een betere temperatuurstabiliteit en geeft een aangenaam ruimtelijk gevoel. De indeling is vanwege de ronde vorm verschillend van een normale rechthoekige sere, maar het kan er heel leuk uitzien. Ik heb snel een voorbeeldindeling proberen maken, om te zien wat waar geplant kan worden en hoeveel. Ter informatie, de grijze cirkel rond de tomaten stellen een breedte van 60cm voor. Veel ruimte dus!

dome-indeling

Schattig, niet? 😀 De ham-vraag is natuurlijk: “welk type serre kiezen we”?

Eventjes de voor- & nadelen bespreken van de twee:

Tunnelserre:

Voordelen

  • Eén vaste prijs
  • Snel & eenvoudig op te zetten in minder dan een dag
  • Weinig gereedschap nodig
  • Frame is steviger in vergelijking met mijn vorige tunnelserre
Nadelen

  • Folie moet waarschijnlijk om de 3-4 jaar vervangen worden
  • Extra verankeringspalen nodig op 4 – 6 punten om het frame aan vast te maken
  • Gevoelig voor hevige wind
  • Geen automatische opening & sluiting van de serre mogelijk

Geodome:

Voordelen

  • Afhankelijk van de materiaalkeuze tamelijk goedkoop
  • Keuzevrijheid in materialen (folie, polycarbonaat, hout, PVC buizen…)
  • Zeer stevige, zelfdragende constructie & goed bestand tegen wind & sneeuw
  • Oogt heel mooi indien mooi afgewerkt
  • 25-30% meer energie opbrengst
  • Stabieler klimaat (hoe groter de geodome hoe beter)
  • Plaatsing automatische raamopeners mogelijk
  • Kan je makkelijker warm houden in de winter
  • Gezellig om in te vertoeven
Nadelen

  • Vereist een goede planning & extra gereedschap
  • Veel meer tijd nodig om in elkaar te steken
  • Vereist extra verluchting
  • Meer verschillende materialen te kopen
  • Indien folie, ook te vervangen om de 3-5 jaar

Voor de geodome heb je heel wat informatie op het internet. Een erg leuke site om een te testen is deze: http://acidome.ru/lab/calc/ Daar kan je naar hartelust je eigen vorm bepalen (2V, 3V, 4V … hoe hoger het getal hoe gedetailleerder, maar hoe meer materiaal nodig is). Onderaan die pagina vind je ook al de nodige afmetingen.

2014-12-13 10_53_57-7_12 Cone 3V R4.2 beams 100x100 - Geodesic dome calculator - Acidome.ru

Het moet niet alleen uit hout bestaan, maar het kan ook uit PVC buizen bestaan! Zie hier: http://www.ziptiedomes.com/

PVC -type domes zijn goedkoper dan houten versies, maar minder handig om automatische raamopeners te maken voor de verluchting..

Je kan die geodomes eigenlijk ook gebruiken als verplaatsbare kippenren. Vooral bij lichte constructies. Handig!

Om af te sluiten moet ik toegeven dat ik het liefst zo’n geodome in elkaar zou knutselen. Het geeft heel veel karakter aan de moestuin en mannen doen niets liever dan zelf de handen uit de mouwen te steken, niet? We gaan het onderwerp tijdens de feestdagen zeker en vast aansnijden en hopelijk geraken we er zo uit.

6 gedachten over “Geodetische serre of een tunnelserre?”

    1. Die Garden Igloo was ik ook al tegengekomen 🙂 (al moest ik wel effe zoeken naar de juiste benaming). De prijs is ondertussen wel al gezakt, dat maakt het wel interessant.

      Maar in principe kunt ge met wat berekeningen op http://acidome.ru/ de juiste lengte vinden en zelf een veel goedkopere versie zelf maken (als de tijd er is). De plastiek er mooi opkrijgen, zal wel wat handigheid vereisen natuurlijk 🙂 daar blinkt de GardenIgloo wel al in uit. Daar is de plastiek mooi op maat gemaakt. Moest ik zo’n Garden Igloo krijgen, ik neem hem maar al te graag aan. Helaas is mijn budget niet zo groot.

      Een kleine kanttekening: als serre maak ik me wel wat zorgen rond de ventilatie. Het schijnt er stevig op te kunnen warmen. Automatische raamopeners zijn dan wel heel handig, vooral als je niet alle dagen kunt gaan kijken.

      Ik ga eerst eens prijs offertes opvragen voor hout (direct al op maat gezaagd eventueel) en ook eens kijken wat zo’n hoeveelheid PVC mij zou kosten. Met hout werken heeft als voordeel dat je eenvoudiger polethyleen plastiek of stevigere all-season plexiglas kan aanbrengen. Zucht… dat heb je da als je wat perfectionistisch bent. Je wilt altijd het beste en ’t moet tot in de puntjes goed zijn.

      Bedankt voor je reactie 🙂

    1. I wish 😦 mijn beoogde serre was veel te duur qua hout aankoop en ik mocht geen “vaste” serre plaatsen van de eigenaar van de grond (leen contract). Met plastiek buizen ga ik niet experimenteren, heb al veel negatieve dingen gezien.
      Mocht ik ooit verhuizen en een groter stukje grond hebben, dan wil ik het zeker eens proberen 🙂

      1. Ik denk op meer dan 1000 euro, zonder versnijden. Maar, het is al een tijdje geleden.

Geef een reactie

