Meer templates voor de natuurlijk moestuin

Omdat sommige mensen, zoals ikzelf eerder visueel aangelegd zijn, vond ik het interessant om een soort “knipsels” te maken die je dan kan uitknippen en plakken op de templates. Maak het schuiven met groenten ook wat makkelijker.

Voorbeeld met knip en plak werk
Voorbeeld met knip en plak werk

Er zijn een aantal bestanden beschikbaar. De knipsels print je af en knip je in stukken. Je hebt er zonder en met kleur. Die met kleur heb ik aangemaakt om te onderscheiden welke planten ik liever in holtes zet, op rijen, op een apart bed etc…

Voorbeeld knipsels in kleur
Voorbeeld knipsels in kleur

Het is weliswaar iets persoonlijk, maar dit is de code voor de kleur (zie ook excel). Je kan ook gewoon de zwart-wit versie afdrukken hoor! Of zelf de excel file aanpassen naar eigen believen.

2014-12-30 11_43_55-Microsoft Excel - groentenknipsels2015.xlsx

Hier kan je de bestanden downloaden:

Ik hoop dat het helpt!

3 gedachten over “Meer templates voor de natuurlijk moestuin”

  1. Dag Jan, ik heb pas recent de blog natuurlijke moestuin ontdekt. Via de zoekopdracht ‘organische lijnen’ kwam ik op uw blog terecht, dus nog meer om te ontdekken :-)… Ik heb recent mijn moestuin heringericht met 9 verhoogde bedden. Ik wou dus aan wisselteelt gaan doen en moest dus de puzzel nog oplossen, want ik wou twee bedden met peulen en niet te veel kolen (wegens veel mislukte oogst). Nu wil ik echter wel eens ‘schijnbare chaos’ gaan toepassen. Is het OK dat ik uw templates download?
    Hoe zit het met voorbeeld kolen. Ik wil dit nu nog wel eens proberen, maar zit ik die in een volledige rij? Of in de holtes?
    Vriendelijke groeten,
    Frederik

    1. Natuurlijk mag je die templates downloaden. Ze zijn er voor iedereen.

      Je hebt verschillende mogelijkheden, vind ik. Maar, uiteindelijk moet iedereen zelf een beetje aanvoelen wat het beste is in zijn/haar situatie. Je moet vooral weten dat kolen soms héél groot kunnen worden en gezien de afstand dat de meeste kolen van elkaar moeten staan, zal je met de standaard golven meestal op een “ogenschijnlijke” rechte lijn komen. Als je echt die lijn wil breken, zou ik eerder voor de 2 lijnen gaan. In’t midden zet je dan forse kolen.

      Je kan eventueel de golf gewoon wat aanpassen in omvang. De grootte van de golven die door “de natuurlijke moestuin” worden, zijn eerder richtlijnen. Voor een bed breedte van 120cm zijn dat gewone goede afmetingen. Niemand houdt je tegen om plots één van de 3 (kleinere) golven te onderbreken met één koolplant en dan terug voort te gaan met de normale groenten. Maw, een metertje wortel, een kool, een metertje sla, een kool…

      Hopelijk heb je er iets aan 🙂 veel tuinplezier

Geef een reactie

