Planning, planning & puzzelwerk

Planning. Het is heel interessant om te doen, maar zaadjes kiezen is véél leuker dan een planning voor het zaaien & planten opmaken 😦 en mijn perfectionistisch kantje maakt het mij niet makkelijker.

Gisteren maakte ik nieuwe templates voor mijn mede-cursisten (ze zijn nu al populair aan’t worden heb ik de indruk). Ondertussen heb ik al wat liggen puzzelen volgens de “basis regels of principes” in de cursus “natuurlijk moestuinieren“.  Ge probeert natuurlijk zoveel mogelijk rekening te houden met die regels, maar op bepaalde momenten denkt ge toch: “waar moet ik DIT in godsnaam nog ergens plaatsen?” of “hmm, ik heb teveel van dit en te weinig van dat, maar dan moet ik toch dit verplaatsen met dat…” of “oeps, hier moest eigenlijk iets anders komen…nee wacht, als die weg is komt er winter prei” of “nee, zoveel sla krijgen we nooit op“. Zo blijft een mens wel een hele avond (en langer) zoet!

Een eerste planning voor een aantal bedden is af. We moeten het nu even laten bezinken en ons onderbewustzijn wat verder laten puzzelen. ‘Ikzelf’ neem wel een dutje 🙂

Hieronder zijn enkele (niet zo duidelijke) foto’s van mijn knutselmomentje.

IMG_0095
Het invullen van de grote “eilandjes” is het meest makkelijke 🙂 daar zet je overwegend heel grote planten in zoals courgette…
IMG_0093
Hier ging het nog een beetje qua planning, maar mijn kleuren waren blijkbaar niet altijd even correct toegekend aan de labels
IMG_0099
Hier en daar ben ik een beetje de mist ingegaan denk ik…

Ik heb niet alle “holtes” een functie gegeven op papier, maar daar komen over ’t algemeen bloemen, kruiden en snelle groentes in. Denk maar aan een little gem sla, eetbare bloemen, een paar radijsjes, een snijbloem.

Bloemen? Jah, ik heb echt een drang om bloemen te kweken. Later kom ik daar wel eens op terug.

There’s no app for that!

Jammer, maar momenteel heeft er niemand al een app ontwikkelt om dit mooi uit te tekenen. Die template heb ik in Illustrator gemaakt en als developer kan ik misschien ooit wel eens iets leuk ontwikkelen in c# of in HTML5, maar helaas… amper tijd! Er moeten nog zoveel andere zaken afgewerkt worden!  Eerst nog eventjes behelpen met schaar, steen & papier. De stick Pritt plakt amper nog :-/ vandaar de steen 😀 ik zou hem zo naar iemand z’n kop gooien 😀

Het moeilijkste is om te visualiseren hoeveel plaats iets inneemt, welke schaduw het eventueel werpt (in de zomer is dat iets minder belangrijk omdat de zon heel hoog staat). Hoe staakerwten en -bonen in Frank’s model worden geïmplementeerd… en dus in’t mijne.

Op zich kan ik niet zo heel veel verkeerd doen als ik wat oppas zoals nu, veel is te leren uit eigen experimenten. Al kan ik wel zeggen: een beperktere keuze aan groentenrassen is veel handiger dan een grote collectie… The urge for seeds is strong in this one 😀

Oh en om het nog leuker te maken… ik heb nog geen definitieve plaatsing voor de bedden of eilanden voorzien. Het was de bedoeling wat opmetingen te maken deze vakantie, maar de sneeuw gooide wat roet in’t eten.

Gelukkig heb ik wel al een idee hoe ik de serres “ongeveer” zal indelen. Alleen staat mijn keuze nog niet vast: een geodetische serre of een tunnelserre. Why must choosing be so difficult!? Makkelijk opzetten versus veel werk maar wel meer oppervlakte en stabielere temperaturen…

Ik moet er nog eens over slapen.

 

Geef een reactie

