En nog een lading zaadjes :D

En hup, daar zijn we weer 😀 ik kon het mij niet laten. Tss, such a bad boy!10893444_10205646339939747_1011241928_nDriekleurige radijs: een geweldig mooie én smaakvolle radijs. De buitenkant is groen-wit. Naar binnen toe gaat hij van wit naar mooi diep rood-roos. Ze wordt iets groter dan een gewone radijs en ik vind hem ook heel prachtig om zeer dun te snijden en zo te presenteren. Geweldig om jouw gasten te verrassen met iets dat ze waarschijnlijk nog nooit hebben gezien.

Paarse radijsjes: ook deze leuke variëteit vind ik heel lekker. Ze zat ergens in een radijzen mix en nu wil ik ze tussen mijn 18daagse radijsjes zaaien. Als de vorige zaadjes allemaal op zijn, maak ik zelf een combinatie of mix van witte, roze en paarse radijsjes. De gele radijsjes – ja die bestaan ook – daar ben ik niet zo zot van. Die hebben een iets bitterdere smaak die me niet bevalt. Daarom dat ik liever nu zelf mijn mix maak ipv eentje te kopen waar telkens die gele inzit. Ik ben een variëteiten man he, maar op een bepaald moment wil je sommige dingen niet meer omdat die specifieke je niet meer aanstaat 😉

De ancho/poblano peper: een tamelijk milde peper uit Mexico dacht ik, dat een heel typisch aroma zou hebben. Normaal noemt men hem Poblano, maar gedroogd krijgt het de naam Ancho. Whatever 🙂 Ik ben vooral benieuwd naar de smaak.

Royal Burgundy: princesseboontjes met een paarse peul. Zoals de meeste peulen verkleurt deze naar groen bij het koken. Er zijn twee hoofdzakelijke redenen waarom ik deze gekocht heb: de smaak zou iets intenser zijn dan andere princesseboontjes en ten tweede wil ik meer kleur tussen mijn planten om plaaginsecten op een dwaalspoor te brengen. (Een regel uit de natuurlijke moestuin cursus: varieer met kleur, vorm, etc…)

Rattlesnake boontjes: een all-purpose boon zoals men zegt: de jonge peulen eetbaar als princesseboontjes (ze hebben een prachtige gestreepte kleur) en dikker kan je de gespikkelde zaden eten als verse dopboontjes. Hmm… moet heerlijk zijn met een tomatensausje! Gaan we zeker uittesten! Diana heeft een mooie foto op haar site staan van deze boontjes.

Lage zonnebloemen mix: all hail sunflowers of all kinds! True, ik heb reeds een zakje zonnebloem zaad (middelhoog), maar die wil ik vooral gaan gebruiken als snijbloem. Ok, niet alle bloemen zullen eindigen als een snijbloem, maar toch 🙂 plus, deze lage versies zijn geweldig voor kleine kinderen. Ze zien dan een mooie, welruikende bloem op ongeveer ooghoogte. Ik ga mijn kids zelf hun bloemetjes laten zaaien dit jaar en hoop dat ze er wat plezier aan beleven, vooral als ze zien welke soort zonnebloem er tevoorschijn komt. Altijd een verrassing.

Zinnia’s: ja je hebt ze wellicht al meermaals gezien in die potjes in de winkel, waar meestal zo één mooie, kleurrijke bloem op staat. Wordt ook veel als snijbloem gebruikt. Ik ben benieuwd naar deze lage versie. Dit zal ook zo’n bloempje worden waar dit kids dol op zijn. Flowers everywhere! Hahahahaha!!! *grin*

Ik ben eigenlijk ook nog aan’t wachten op mijn passiebloem zaden. Twee héél mooie versies. Eindelijk, na al die jaren, ga ik nog eens proberen een passiebloem te zaaien. Het zijn dus weer all purpose bloemen: de bloemen zijn prachtig én de vruchten zijn eetbaar! De soort die ik vroeger had, had geen lekkere vruchten. Dat is die typische Passiebloem die je jaren geleden altijd in de bloemenwinkel zag staan.

645460-passiflora-cincinnata
P. Cincinnata
645398-passiflora-ambigua
P. Ambigua – heeft eetbare vruchten onder de naam “Granadilla”

Ondertussen ga ik nog wat voorbereidend werk doen voor het zaaien van de pepers. Ik gok ergens eind deze maand al te starten. Tegen dan hoop ik de achterblijvende peperzaadjes te hebben ontvangen. Tegelijkertijd zal ik waarschijnlijk ook al de tunnelserre bestellen.

Zo, dat was het weer voor vandaag. Geniet nog van het dromen over het nieuwe moestuin seizoen met een warm dekentje in de zetel ’s avonds 😉

Geef een reactie

