Het peper seizoen gaat van start!

Het peper seizoen is van start gegaan vandaag! Althans voor mij toch 😀 Ik had misschien nog kunnen wachten tot half februari, maar dan ga ik een paar tomaten en paprika’s voorzaaien. Zo heb ik half februari tenminste al wat plaats op de warmtemat.

19 soorten peperzaden zullen getest worden. Speciaal voor dit project, heb ik mij gehouden aan de kosmische zaaikalender van Maria Thun. Langs één kant stel ik mij wel wat vragen over de invloed van de “kosmos” op onze planten, maar langs de andere kant heeft de maan effectief wel invloed op waterstand en dergelijke. Misschien heb je ooit al gehoord van mensen dat ze niet goed konden slapen omdat het volle maan was? Kwaad kan het niet en het helpt ook wel een beetje met mijn planning natuurlijk.

IMG_0116
Zaadjes gesorteerd en genummerd
IMG_0118
Zaadjes aant voorweken in een flauw aftreksel van kamille thee dat een anti bacteriële of schimmelwerend effect heeft. Denk het laatste eerder (meest logische als men zoiets aanraadt).
IMG_0117
De etiketjes. De gele zijn vooral de hete Capsicum Chinense variëteiten, die doen er waarschijnlijk wat langer over om te kiemen.

[gespannen wachten tot de tijd voorbij gaat]

Eindelijk tijd om te zaaien! Ik heb met een bunzenbrander een dikke schroevendraaier warm gemaakt en zo een gat geprikt in elk bekertje.

Allemaal gevuld met zaaigrond en een drietal zaadjes per potje, voorzien van een etiket.

IMG_0119

Zoals je kunt zien, staan de bekertjes in een ander potje, gevuld met water. Dat is een trucje dat ik van iemand op youtube heb geleerd, en blijkbaar is dat ook gangbaar in de gewone tuinbouw: zet een pot of bak met zaaigrond in water en laat het langzaamaan water opzuigen tot de grond bovenaan nat is.

Dat trucje werkte bij mij al vele malen heel goed, maar deze keer laat het wat langer op zich wachten. Gaatje te klein? Andere potgrond? We zien wel. Desnoods, the good old bad way: spuiten/vernevelen aan de top. Maar het lijkt goed te komen. Hier en daar zie je wat witte korrels, dat is perliet. Een testje om te zien wat het geeft om perliet te gebruiken als afdekkingslaag.IMG_0120En dan tot slot, alle potjes mooi aan’t genieten van de warmtemat… De lichten staan nu nog aan, maar straks gaan ze natuurlijk uit tot als de eerste zaailingen bovenkomen.

IMG_0121
Klaar!

Er is slechts één probleem: de (aparte) thermostaat (voor de warmtemat) past niet op de stekker van het stopcontact… zo’n rare aansluiting waar geen ‘ground’ pin in kan… of hoe moet ik het zeggen.

Soit, eens rondkijken hoe we dat gaan oplossen. Nu een dikke week afwachten tot de eerste zaailingen boven komen piepen 🙂 aangezien de bewatering niet is verlopen hoe ik hoopte, is het toch nu wel de vingers gekruist houden.

Een gedachte over “Het peper seizoen gaat van start!”

Geef een reactie

