Update teeltplan 2015 – golf bedden & eilanden

Schuiven, corrigeren, aanpassen, toevoegen, kleuren … ne mens heeft zijn bezigheid bij het opzetten van een teeltplan. Het is nog niet helemaal optimaal, maar het geeft al een mooie indruk, naar mijn mening.

golf-bedden-new

Natuurlijk ben ik vooral de holtes “vergeten” invullen, met opzet. Daarin komen voornamelijk kleine kroppen sla, (compacte) bloemen, kruiden, radijsjes…

Er zijn 4 staken-eilanden voorzien voor boontjes. Daar wordt een mix aan boontjes gegroeid: droogbonen, lange & dikke spekbonen, rattlesnake (allround boontje) en een snijboon.

Er zijn nog twee kleine rijtjes lage princessebonen over. Speciaal voor de kleur 🙂 boterboontjes en paarse boontjes. In de zomer zijn we zot van boontjes.

Aangezien de aardappel voornamelijk klein blijven, kunnen er niet echt veel aardappelen op gekweekt worden. Daarvoor heb ik nog een apart veld waar de hoofdteelt aardappelen op zal komen. Op de kleine veldjes zal ik voornamelijk proberen Corne de Gatte of Ratte aardappelen te poten.

Deze keer zie ik af van de 6 planten courgette 😀 gewoon van elke soort die ik heb, zal ik een plantje zetten. En dat zijn er eigenlijk nog steeds 4… Groene, bijna witte, gele en dan nog een ronde courgette. Misschien laat ik de Ronde de Nice vallen voor dit jaar. En dan voorzie ik tegen de helft van de zomer nog een extra plantje om het seizoen nog iets te rekken of voor mocht de meeldauw hard toegeslagen hebben (meeldauw is geen zicht).

Laten we eens polsen wat mijn mede cursisten erover denken.

En tot slot: een verhoogd bed zal ik specifiek innemen dit jaar voor het zaaien van wortels op verschillende manieren (afgedekt met licht fleece tegen de wortelvlieg): breedwerpig en op rijtjes. Benieuwd. Misschien zet ik er voor de zekerheid nog een klein rijtje pastinaak bij. Mocht de wortelvlieg in de golfbedden toch zijn slag geslagen hebben, dan heb ik op zijn minst nog iets over. Wat moet ik anders doen met al die wortel zaden 😀

Geef een reactie

