Hard zijn doet pijn

Hete pepers

Dit weekend – ondanks getroffen door de griep die vooral op mijn spieren is geslagen – toch nog de moed bijeen geraapt om een aantal peper plantjes te verspenen. Allereerst moesten er nog heel wat potjes gewassen worden; wat een rottig werkje. Maar proper werken is natuurlijk belangrijk. Peper zaadjes zijn niet goedkoop, dus wil je geen extra verlies door ziektes, schimmels, slakkeneitjes, insecteneitjes… die achterblijven in de potjes. Dus… een goed heet bad met een scheutje bleekwater (met dank aan Diana voor de tip :D) & afwasmiddel en dan goed afspelen.

05FF20F2-12E5-4213-83D9-2A4A5E87BD21_zpswgxg6z8u
Ruben geïntrigeerd door de plantjes en de groeilampen

Zoals je ziet op de foto zijn er soms potjes waar meerdere plantjes opkomen. Aangezien ik niet veel plaats heb, moest ik toch hard zijn en een paar zaailingen hun verdere leven ontkennen (vooral de kleinste en minst ontwikkelde). Ouch. Ik doe het echt niet graag. Wat een zonde… Een paar zaailingen heb ik toch nog bijgehouden (oa Habanero Caribbean Red & Hot Lemon) en zal ik kado doen aan een goede collega.

Voor het eerst gebruik ik ook perliet om de grond af te dekken en zorg daardoor ook voor weerkaatsing van het licht dat op zijn beurt weer door de plantjes opgenomen kan worden. Én om het compleet te maken, ook een paar zijkanten voorzien van aluminium papier 🙂

Pepers toppen

Ziek zijn heeft als voordeel (als je het hoofd er kan bijhouden) dat je tamelijk wat filmpjes kan kijken op internet. In verband met de hete pepers heb ik verschillende filmpjes gezien van mensen dat hun pepers “toppen” als ze ongeveer 15cm hoog zijn. Wat je dan doet is de plant afknippen, ongeveer 1cm boven het eerste of tweede bladpaar  Ze doen dit om de plant te stimuleren extra zijscheuten aan te maken waar een pak meer pepers op aankomen. De plant wordt dan mooi struikvormiger én groter.

Een mogelijk nadeel: je moet misschien net iets langer wachten op de eerste pepers, maar de opbrengst zou een pak groter zijn. Ik zie hier vooral een mooi experiment in om zelf uit te voeren omdat ik van de meeste pepers twee plantjes heb. Eentje laten we “normaal” groeien en de andere zullen we “toppen”.

Volgens mij kan je de afgeknipte stukken van de plant hergebruiken als nieuwe plantjes, net zoals bij tomaten, maar dat moet ik nog eens opzoeken.

Voorbeeld conclusie filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=c11DWAU_o14

Oogst in de tuin

In de tuin stonden er een 6-tal spruit planten. 4 heb ik ondertussen uitgedaan en de resterende spruiten getrokken. Gekuist kwam dat neer op 1kg. Daar kan hier twee maal van gegeten worden 🙂 mwaah, een kilo krijg ik zelf ook wel op 😀 hmm lekker.

De palm- en boerenkool staan ook nog in volle glorie. Af en toe verdwijnen daar wat blaadjes van voor mijn sapjes 🙂

Geef een reactie

