Grote ajuin

De griep blijft in mijn lijf hangen, terwijl mijn hoofd barst van de ideeën. Ook al zegt mijn lichaam “laat me met rust, gooi mij terug in de zetel“… een aantal peper zaailingen moesten sowieso verplant worden. Daarnaast moest er nog wat extra gezaaid worden, namelijk de grote ajuinen. Als een “specialleke” dit jaar.

Kelsae/Ailsa mega ajuin (foto: Vreeken.nl)

Deze jongen wordt – indien op tijd voorgezaaid – 1 à 1.5kg zwaar. Een milde smaak, niet lang houdbaar, maar een grote opbrengst. Dit is een echte wedstrijd ajuin, waar men in dat geval streeft naar exemplaren van meer dan 10 pond ofwel 4kg. Dat is niet waar we naar streven hier. Om zulke zware gewichten te krijgen, ben je daar eigenlijk al sinds november met bezig. Maw, van november tot september heb je niet veel rust. Je zaait er dan een héél pak tegelijk, behoudt de sterksten (want hoe meer je zaait, hoe meer kans dat er een grote jongen tussen zit) en dan nog moet je die constant vertroetelen. Je zet er kooitjes naast zodat het loof niet valt (als loof valt heeft de ajuin blijkbaar sneller de neiging om de groei te stoppen), je zorgt voor een uitgebalanceerde mest (niet teveel, daar houdt de ajuin blijkbaar niet van) en noem maar op. Wedstrijden? Nah, niet aan mij besteed 🙂 de eerste jaren heb ik genoeg werk met het aanleggen en corrigeren van de moestuin.

IMG_0132
De pepers doen het goed, een aantal waren klaar om te verspenen in een groter potje.
Nieuwe lading pepers verspeend
Nieuwe lading pepers verspeend, helaas nog steeds niet alles opgekomen 😦
De grotere plantjes verhuizen naar mijn ouders, daar is meer plaats om verder op te kweken. Rechts zijn de grote ajuinen voorgezaaid, klaar om vertroeteld te worden
De grotere plantjes verhuizen naar mijn ouders, daar is meer plaats om verder op te kweken. Rechts zijn de grote ajuinen voorgezaaid, klaar om vertroeteld te worden.

Nu is het weer tijd om te rusten.

Een gedachte over “Grote ajuin”

Geef een reactie

