Moestuin update

De moestuin

Het zijn woelige tijden, maar beetje bij beetje komt er schot in de moestuin. We mogen niet klagen, dankzij mijn goede helpers staan we al tamelijk ver. Ook zijn er nog een paar speciale beslissingen genomen in het kader van “niet teveel hooi op ons vork nemen” (want daar weet ik alles van 😀 ).

Na veel afwegingen hebben we besloten om onze (lees “mijn”) kippendroom nog even op te bergen. Het feit dat ik telkens – om naar de moestuin te gaan – een stukje om moet lopen, is een tamelijke grote psychologische barrière om dagelijks te overbruggen in een druk leven.

In de plaats van die kippen gaan we gewoon aardappelen zetten. Een mooi perceeltje van 3 op 5m. Daarnaast komen er ook nog een aantal “aardappel zakken” waar mijn “speciallekes” in gekweekt worden. Corne de gatte, Belle de Fontenay én King Edward (een wit-gele aardappel met een roze vlek).

IMG_0168

De 6 grote bedden van 1.5 op 5 meter zijn klaar om te beplanten en in te zaaien. De regen heeft de compost mooi vochtig gemaakt. Ideaal voor de zaadjes om in te kiemen. De houten bak met al dat vuil (onderaan de foto) die wordt verderop waarschijnlijk geplaatst en natuurlijk proper gemaakt (straks moet ik nog een vuilcontainer laten afkomen 😀 ). Op de huidige plaats zullen we misschien een van de te recupereren serres plaatsen (waar onze pepers in komen), maar dat valt nog af te wachten.

IMG_0167

De frame van de serre stond er ook al meer dan een week, maar eind vorige week hebben we de serre folie kunnen vastmaken. We hebben wel wat liggen goochelen met (lees: aanspannen van) enkele bogen, zodat we iets meer speling kregen voor de deuropeningen van de serre. Je kan het zien aan de horizontale, oranje banden. De ritsen van de deuren zijn nogal gevoelig en gaan snel kapot of rafelen uit als de plastiek te fel gespannen staat. Dat hebben we meegemaakt met de goedkope kleintjes van de Aldi. Een beetje teveel wind waardoor de plastiek tegen wringt, beetje te hard trekken en hupla, kapot! Mocht het toch ergens problemen geven dit jaar, dan heb ik al een noodoplossing klaar in mijn gedachten 🙂 dan maken we een deurlijst uit hout en serre folie. Dat zie je regelmatig bij die tunnelserres waar de plastiek heel fel over de frame wordt gespannen. Hmmm, ik wil ook wel zo’n lekker grote tunnel serre 😀 (alsof deze nog niet groot genoeg is 😉 )

Op de voorgrond zie je de aardbei bak van vorig jaar. Die is weer opgevuld met compost en klaar om in te zaaien. Ga ik aardbeien zetten of niet dit jaar? Ik weet het niet. Of misschien wel? Ik heb opnieuw een idee 🙂 ik heb al een plaatsje of twee in gedachten 😀

IMG_0169

Dankzij de buur van mijn moeder, hebben we wat grote tegels van 40x60x5cm kunnen recupereren om als pad te gebruiken in de serre. Merci François! Een pad uit hakselhout of dergelijke is “natuurlijker”, maar dit vind ik handiger en properder. Het huidige nog beschikbare hakselhout in de tuin dient voor de andere wandelpaden en als mulch bij de fruitbomen.

Zo’n serre geeft altijd wel een leuk gevoel als je er in staat. In de zomer kan je even schuilen als het plots begint te regenen en het is er altijd een paar graadjes warmer dan buiten 🙂

IMG_0170

Een beetje moeilijker te zien, maar op de achtergrond zie je de eerste kropjes sla. Daarnaast staan een paar rijtjes pluksla “Black Seeded Simpson” en de eerste radijsjes. Ik wacht al vol spanning af 🙂

Bij schoonmoeder heb ik de vierkante moestuinbakken aangevuld met verse potgrond en her en der wat peultjes gezaaid, tuinbonen, sla, radijzen… Eens dat gedaan was, heb ik mij in het zonnetje gezet en een hele hoop perspotjes gemaakt. Werkt goed. Kruipt wel wat tijd in.

Wat hebben we gezaaid? Ik moet even denken. Een paar soorten sla (waaronder ook Little Gem), spitskool, koolrabi, basilicum (genovese & paarse maar die staat nog binnenshuis denk ik), koriander, peterselie, bieslook, iets van eetbare bloemen dacht ik, venkel en spruiten. Dat zal het ongeveer zijn momenteel. Dit weekend gaan we al een paar artisjokken voorzaaien. Ik overweeg één eenjarig plantje al te kopen om toch al van te kunnen snoepen dit jaar.

IMG_0171

Op het waggele verpottafeltje staan nog twee soorten tuinbonen. Witte en roze tuinbonen. Helaas heeft een deel van de bonen het niet overleefd 😦 beetje mijn fout. Ze stonden buiten in een bak zonder afwateringsgaten, onder zo’n harde plastiek mini serre. Ondanks de mini serre, waar ze in stonden, kan er altijd water bij als het regent en dat druppelde natuurlijk rechtstreeks in de bak waar het dan ook bleef staan. Gevolg: diegene die nog niet gekiemd waren begonnen te rotten. Dat wordt gewoon ter plaatse herzaaien dus. Domme, domme fout 😦 daar gaat mijn kleine voorsprong.

Rechtsonder heb ik iets meer geluk. Daar staan de reukerwten. Nog een weekje of twee en die kunnen waarschijnlijk ook de grond in.
IMG_0173 IMG_0172

En nu hopen dat mijn medicatie rap op is en uitgewerkt, want het maakt me verschrikkelijk moe en mottig. Soooo much work to do in the garden! Dat heerlijke zonnetje van de laatste dagen mag zeker nog wat blijven schijnen.

Geef een reactie

