Nog meer van al dat goeds

Vandaag was het dringend tijd om de pepers te verpotten. Arme sukkelaars hadden maar een potje van ongeveer 10cm terwijl de planten al richting de 20 cm groeien. De potjes waren allemaal mooi doorworteld, dat is ook geen slecht teken. De grootsten staan nu in een 2.2liter pot. De iets kleinere, zoals Chocolat Scorpion, staan nu nog in een 15cm pot. Een paar potjes te kort. Oeps.IMG_0177Met veel spijt heb ik toch van mijn warme hart een steen moeten maken en de allereerste bloemetjes van Santa Fe Grande eruit geknipt. Het is beter dat hij eerst zijn energie in de groei steekt zodat ik later een nog grotere oogst heb. Een beetje langer wachten op de eerste pepertjes kan heus geen kwaad, niet?

Paprika_Barancio_plant
Paprika Barancio

De paprika Barancio (zie voorbeeld hierboven) en de Blue Jay (paarse paprika, onder) doen het ook goed onder de groeilampen. BJ groeit al stevig door en de Barancio toont mooi zijn eerste echte blaadjes. Die laatsten heb ik ook ondertussen verpot. Hmm, wat zien die paprika’s er toch zo smakelijk uit.

Paprika Blue Jay

Ondertussen, half maart is ideaal, zijn de eerste tomaten gezaaid. Dancing with smurfs. Een blauwe tomaat. Volgens Diana een van de eerste echt lekkere blauwe tomaten. Ik kijk er al watertandend naar uit. Hier een voorbeeld van de tomaat:

Veel tomaten ga ik dit jaar niet zaaien. Door mijn peper project heb ik veel moeite om nogplaats te vinden. Zoals vorig jaar koop ik waarschijnlijk mijn meeste planten gewoon bij Ecoflora. Eventueel steek ik de mensen op de markt ook een hart onder de riem door daar ook een paar plantjes te kopen.

Vervolgens: in de serre en de moestuin gaat het goed. De sla, de radijsjes en al een hoop voorgezaaide groenten vinden hun weg naar het licht. Om de plaats in de serre nog wat beter te benutten, tot de mediterane groenten erin komen, heb ik nog wat spinazie gezaaid. Met wat geluk hebben we binnen anderehalve maand een mooi hoopje spinazie vlak voor de tomaten in de serre gaan.

Een van de extra verhoogde bakken is ook proper gemaakt en opgevuld met compost. In de andere bak heb ik wat wortelen, wortelpeterselie, paarse radijsjes en extra tuinbonen gezaaid.

Op de grote percelen (voor de natuurlijke moestuin cursus) zijn voornamelijk de peulen, erwten en capucijners gezaaid. Over erwten gesproken: ik ben een grote fan van erwtentopjes. De laatste 5 cm van de erwtenranken zijn heeeeerlijk lekker in slaatjes. Daarom zaai ik gewoon op een aparte plaats heel dicht bij elkaar een hoopje van die erwten. Enkel en alleen voor die lekkere topjes 😉

Je hoeft geen stukje grond in de tuin op te offeren. Gewoon een grote pot of bak nemen (zelfs een fruitkistje is genoeg),v ullen met potgrond en om de paar cm een erwtje zaaien. Water geven en een paar weken wachten tot jouw eerste oogst. Wees niet te grof met de schaar en je kan meermaals oogsten!

De komende dagen gaan we nog wat extra zaaien en poten. Eerst nog wat ajuintjes op de markt halen. Die poot ik samen met een parallele lijn wortels. Natuurlijk, mij kennende, zullen het oa kleurwortels zijn 😉

Geniet van de lente!

Geef een reactie

