Project 4: glass gem corn (glas korrel maïs)

Jullie vragen zich misschien af, waarom project 4? Waar zijn de andere 3 projecten? Of bedoel je een experiment? De keuze tussen experiment en project kon ik moeilijk maken, maar laat mij vooral eerst nog eens verduidelijken wat de andere drie projecten zijn:

  1. de natuurlijke moestuin: werken met de natuur mee. Niet meer zaaien op rechte lijnen, maar op organische lijnen, mengen van kleur, vorm, grootte…
  2. mega ajuin: zaaien van ajuinen die makkelijk 1 kilo of zwaarder worden. Al vrees ik dat het zaaisel – op verplaatsing – niet op tijd werd verplant :/ ik denk dat ik volgend jaar beter herbegin met dit project
  3. het hete-pepers-project: 21 soorten capsicums waaronder 2 paprika’s. Slechts een tweetal soorten zijn niet gekiemd. Onder de pepers zit er normaal eentje die 1.000.000 scoville units kan bereiken. Nucleair heet dus 🙂

En dan zijn we nu gearriveerd aan project 4! Glass gem corn of glaskorrel maïs. Wat is het? Het is geen zoete maïs, maar een bak- en/of pofmaïs met mooie kleurschakeringen. Wie dacht dat er enkel “gele” maïs was, komt bedrogen uit. Er bestaan groene, rode, blauwe maïs variëteiten. Blauwe maïs kan je ook nog steeds terugvinden in Mexico als ik me niet vergis en in bepaalde Amerikaanse staten. Het is net zoals de oranje wortelen. Iedereen kent oranje wortels, maar weinigen wisten dat er ook witte, gele, paarse en rode wortelen bestaan! Eerlijk gezegd, ik ben dolgelukkig dat je nu zelfs bij Aveve kleurwortel zaad kan kopen! Nu hopen dat andere bio zaadbedrijven zoveel mogelijk op die speciale soorten springen. Lang leve de variatie!

Het doel is niet om deze “Glass Gem” als bakmaïs te gebruiken, maar eerder als versiering in mooie flesjes en dergelijke. Hier is nog een foto van de gekleurde maïskorrels:

2015-03-20 09_36_23-family+061.jpg (1600×1200)

Ik vind ze prachtig en ze lijken zelfs een beetje op snoep, vind je niet? Hopelijk mag ik ook zo’n mooie zaden oogsten!

Er is maar één ding dat me een beetje dwars zit. Ik ga een kleine hoeveelheid suikermaïs zetten, naast de bakmaïs. Sommigen beweren dat de zoetheid vermindert als er in de buurt bak of pofmaïs groeit. Andere weer niet. Nuja, we zullen wel zien wat het geeft. Maïs zet ik gewoon omdat er op het toegekende kweekbed enkel courgettes zullen staan en voor de rest hebben er weinig andere groenten de kans om goed te groeien eens de courgette planten groot zijn. Maïs en courgettes gaan goed samen heb ik vorig jaar gemerkt. De combinatie met bonen erbij (three sisters) was wat minder.

Weer een ervaring rijker binnenkort 🙂 let’s amaze some people!

4 gedachten over “Project 4: glass gem corn (glas korrel maïs)”

    1. Het is er nog niet van gekomen, maar ik ga ze vanavond ook voorzaaien in potjes. Drukke tijden achter de rug. Teveel hooi op mijn vork genomen.

Geef een reactie

