Ze doen het goed

De laatste voorgezaaide groenten en bloemen doen het goed. Buiten mag het een onaardig, guur weertje zijn, binnen gaat alles vlotjes zijn gang.

DSC_9468

Hierboven, de augurken. Vorig jaar veel te laat gezaaid in april. Amper één augurk (door mijn fout) opgekomen. Deze was dan ook nog eens een mastodont. Niet eetbaar dus 🙂DSC_9469

Ook de artisjokken vinden hun weg naar boven. Ze nemen er wel iets meer hun tijd voor. Maar ze zijn in zicht! Ik vraag me wel af waar ik ze ga zetten 😀 maar ik heb wel een plaatsje op’t oog tussen de fruitboompjes. Daar ga ik ook wat meer bloemen zaaien. Speciaal voor onze bestuivers.DSC_9470

Buiten duurt het altijd veel langer, vooraleer de stengeluitjes kiemen. Binnen zaai ik er een paar voor in een potje. Dat lijkt me geen slecht idee voor de volgende keer.DSC_9471

Velen zeggen dat selder een moeilijke kiemer is. Deze is gekleurde snijselder, maar hij lijkt het wel beter te doen dan verwacht. Het is haast niet te zien, maar dat witte streepje in’t midden is een kiemend zaadje. Aangezien dit zaad zo verschrikkelijk fijn was, heb ik het niet afgedekt. Tijdens het gieten worden ze toch licht verstopt onder de grond.DSC_9473En natuurlijk de twee soorten stinkers. Die doen het zonder problemen ook goed. Ik verwacht niets anders van deze makkelijke bloemsoort 🙂

Volgende zaaibeurt op de planning: leeuwebekjes.

Wind in de serre

De nieuwe serre heeft het moeilijk te verduren gehad vorige nachten. Door het open karakter van de standplaats heeft de wind tamelijk veel vrij spel. Ook al had ze de eerste uren goed overleefd, vorige avond was het ineens prijs. De wind slaagde erin de ritssluiting  – door de schokken – open te ritsen met alle gevolgen van dien. De velcros die aan de buizen hingen kwamen los en eén van de zijkanten kwam naar omhoog. Had ik niets gedaan, was waarschijnlijk de hele plastiek weggevlogen. Én de plastiek van zo’n grote serre… dat is ook niet goedkoop 😦 wat een hoop stress.

Gelukkig had ik nog wat speciale ijzers en na veel geprutst heb ik via de binnenkant van de serre de plastiek kunnen vastpinnen in de grond. Nu hopen dat ze het ganse seizoen overleven. Pff, wat een miserie toch met die plastiek serres.

Geef een reactie

