Warmteminners

Alright, bijna half april. Tijd om een deel warmteminnende groenten te zaaien. Komkommers, courgetten en pompoenen.

Courgettes

Om te beginnen zaai meestal verschillende soorten courgettes. Dit jaar zijn het er drie:

  • groene (Black Beauty) -> een standaard ras
  • gele (Gele, hybride? van Vilmorin) -> stevige opbrengst
  • witte (Blance de Virginie) -> eerste maal gezaaid

Als ik me niet vergis, heb je bij Aveve & Vt Zaden zelfs een pakketje met alledrie de soorten erin. Wel random (spijtig). Maar met deze 3 kleuren, kan je prachtige en kleurrijke gerechten maken!

In mijn collectie zit er ook nog een “Ronde de Nice”, maar ik hou het hier gewoon bij. 3 plantjes om mee te starten. Binnen een maand ofzo zaai ik nog 2 nieuwe zodat de spreiding mooi doorgaat tot september/oktober.

Dit gespreid zaaien is een trucje dat ik onlangs geleerd heb van Frank (natuurlijke moestuin). De meeste courgette planten krijgen na verloop van tijd last van een soort meeldauw. Dat is gewoon de natuur dat een signaal geeft dat de planten oud zijn en het beste van zichzelf gegeven hebben. Jongere planten hebben minder last van meeldauw. Met andere woorden, als de 3 planten beginnen minderen qua opbrengst, volgen de 2 jongere planten de oudere op. Eigenlijk een typische teeltspreiding, maar nu met uitleg waarom 🙂

Voor de lol – en omdat het mislukte vorig jaar – toch nog eens een witte patisson gezaaid. Ben nog steeds benieuwd naar de smaak.

Pompoenen

Alright, de pompoenen 😀 veel teveel pompoenen 🙂 ik heb het al eens vermeld: ik heb veel teveel soorten pompoenen. Toch ga ik ze proberen een plaats te geven in de tuin. De ene krijgt een eigen plekje, de andere proberen we te laten kruipen op een zelfgemaakt klimrek.

Hier zijn ze dan nog eens:

  • Uchiki Kuri: kleine, stevige, vitaminerijke, oranje vruchten
  • Pink Banana: rozige, rare, langwerpige vorm, populair in bepaalde streken, groot gewicht
  • Muscat de Provence: de typische Assepoester pompoen 🙂 groot, waarschijnlijk als sierpompoen gebruiken
  • Sweet dumpling: mooie, kleine pompoen, schijnbaar tamelijk zoet,  leuke vorm
  • spaghetti pompoen: de typische vezelige pompoen, waar het vruchtvlees gebruikt wordt als spaghetti
  • Lady Godiva: naaktzadige pompoen, vooral voor de zaden geteeld
  • Alligator F1 van Bolster: kleine, groene pompoen met lange houdbaarheid, nieuwe biologische hybride
  • Waltham Butternut: flessenpompoen, mooie vorm, goede opbrengst, laat afrijpend

Van elke soort werd er gisteren eentje gezaaid. Misschien moet ik toch wel het dubbele zaaien. Alleen stom dat ik niet genoeg bakjes heb om de ingezaaide potten te herbergen 😀

Komkommers

Veel mensen denken dat ze een serre nodig hebben om komkommers te kweken. Dat is helemaal niet nodig. Je moet gewoon wat geluk hebben met het weer en een goede, warme standplaats voorzien van iets waar de planten tegenop kunnen klimmen. En natuurlijk de juiste soort.

Als je een buitenkomkommer wil proberen, raad ik zeker en vast de komkommer “Marketmore” aan. Er zijn blijkbaar wat verschillende soorten van Marketmore, maar ze hebben allemaal dezelfde origine. Ze kunnen tot 30cm lang worden, maar je plukt ze beter wat jonger. De smaak is vol en fris aromatisch. Niets vergeleken met de komkommers uit de winkel. De kans dat je een bittere komkommer hebt, is spijtig genoeg wel reëel. Maar als de plant niet teveel stress heeft en je haalt de mannelijke bloemen weg, is die kans heel klein. Ja, dat heb je met heirloom komkommers wel eens voor, maar daar leer je uit. Laat je dat niet afschrikken!

Aangezien mijn serre groot genoeg is dit jaar, ga ik ook voor serre komkommers. De versie die ik ga opkweken noemt Arola. Eentje uit de Bingenheimer zaad collectie. Deze komkommers hebben ongeveer dezelfde lengte als de winkel komkommers, maar wel een betere smaak.

Bloemetjes

Binnenshuis heeft de grootbloemige Lavatera een plaatsje gekregen tussen het zaaigoed. Buitenshuis ben ik bezig een stukje gras naast het huis om te graven om nadien wat meer beplanting/bloemen te hebben. Daar staat nu een Rhododendron dat geruime tijd in een grote pot stond, maar amper groeide. Daarnaast komen wat sexy Lupines 😉

Eerlijk gezegd begin ik al te twijfelen waar ik al mijn bloemen ga zetten :/

De moestuin

Naast de serre was er nog wat plaats om wat aardbeien te planten. Deze keer kies ik voor het gemak: zwart plastiek op de bodem met daarin de tomaten. Niet echt ecologisch, maar ik wil wel eens een deftige opbrengst dit jaar dat niet overschaduwd wordt door massa’s onkruiden.

Een speciaal ras aardbeien dat ik iedereen kan aanbevelen is “Mara des Bois“. Je kan het vinden bij Ecoflora. Het is een doordrager (dus iets kleinere vruchten) én de smaak is ontzettend goed. Het heeft wat weg van bosaardbeitjes. Zoet en aromatisch.

Ondertussen komen de erwten, ajuintjes etc piepen boven de grond. Maw, de bodem is warm genoeg om al een deel van de voorgezaaide groenten uit te planten. Zoals de spruiten en koolrabi. Vandaag volgt een ander deel met oa wat bloemen, spitskool en venkel.

Het weer wordt beter, april is dé zaaimaand bij uitstek, de druk op mijn schouders is voelbaar. Soooo much work to do.

Geef een reactie

