De eerste paarse paprika’s!

Wat een mooie dag om te tuinieren, niet? Héél veel tijd was er niet, maar wel tijd genoeg om wat staken op te zetten voor de stokbonen. Al had ik er eigenlijk niet genoeg. Dat wordt nog even terug naar de winkel gaan!

Ondertussen staat de oude (kapotte) serre opnieuw recht op een andere plaats. Of toch bijna. Het frame is terug gemaakt met reserve stukken van de andere serre en verankerd aan een aantal palen die ik in de grond heb geklopt. Het (vuile) serre plastiek is er ook over getrokken, maar moet wel op veel plaatsen verankerd worden aan het frame. Op verschillende plaatsen wordt het frame en de plastiek deze keer ook ingegraven. Ik merk een verhoogde stabiliteit bij de nieuwe serre door op die manier te werken.DSC_9804

Zie hier een deel van de plantjes die bij mijn mama stonden. 2 soorten afrikaantjes en een aantal pepers en paprika’s. Mijn moeder had schrik dat ze het niet gingen halen bij haar. Ze wilden maar niet groeien en zagen er slecht uit. Het kwade was al snel achterhaalt. Er stond nog altijd de kap van de mini serre op waardoor het veel te nat was. Eens de kap weg, was alles snel opgelost. Nog eventjes snel afharden en dan gaan ze de grond in. Ze komen samen met wat andere bloemen in de holtes terecht van de zaaibedden.
DSC_9805

Zie hier enkele van de ALLEREERSTE paprika’s!  Ongeveer 5-6cm groot. Én paars. Het is de Blue Jay paprika die ik via Diana van de Mooie Moestuin heb gekocht. De plant is zelfs nog niet heel groot, maar wat een mooie vruchten!
DSC_9806 DSC_9807 DSC_9808

De aardappels in zakken van Ikea doen het ook goed. Remember to myself: vergeet de grond niet aan te vullen!DSC_9809

De groene asperges geven momenteel maar weinig stengels. Ik ga er maar nog niet van oogsten en nog een jaartje wachten. Liever volgend jaar een stevigere groei.DSC_9810Een van de verhoogde moestuin bedjes doet het goed. Spruiten, sla, tuinbonen, paarse radijs, wortelen, sjalot… enkel de lente uitjes willen niet groeien 😦 vorig jaar was dat ook een van de mislukkingen.DSC_9811

Hier is een overzichtje van het stuk grond dat ik dit jaar bewerkt. Links zie je ook de serre die we hebben gerecupereerd. Daar komen normaal gezien alle hete pepers in terecht. Helaas nog wel wat werk vanbinnen en vanbuiten. Rechts zie je nog een stukje van de grote serre.DSC_9812 DSC_9814 DSC_9818 DSC_9821

De tuinbonen intrigeren me erg. Als je goed naar de bladeren en stengel kijkt, vallen er wel een paar dingen op. Er is een of ander insect lekker van de bladeren aan’t snoepen en de mieren zijn ook heftig heen en weer aan’t lopen op de planten. Ik zie nochtans helemaal geen bladluizen zitten!

De bloemen zijn ook heel speciaal. Het zijn er massa’s en ze lijken wel een beetje op gevleugelde insecten. Vreemd om te zien. Het zwart op de bloemen is echt mooi diep zwart. Een kleur die ik niet veel tegenkom in de tuin.DSC_9823

Deze paarse koolrabi’s zien er verrukkelijk uit! De gewone groene waren super lekker vorig jaar. Met deze paarse koolrabi’s kan het niet anders zijn dan even verrukkelijk. Nee, beter nog… ik heb ze zelf gezaaid 🙂 Benieuwd of het ook mastodonten worden 😮DSC_9824

Een stukje van de fruit tuin met linksboven de knofloken. Helaas is de laag stro niet dik genoeg. Het gras groeit er zonder problemen door 😦DSC_9826

De cayenne long slim heeft al een vruchtje. Klaar om verpot te worden.DSC_9827

Ook de eerste Beaver Dam peper (een zachte peper) laat zich zien. Gezien dat het er maar eentje is, ga ik deze toch verwijderen. Anders blijven de andere pepers te lang achterwege.DSC_9828

Een snelle blik in de serre. Vooraan links staan twee pepers, gevolgd door de blauwe tomaten “Dancing with smurfs”. Daarachter volgen de andere tomaten (mix van heirloom tomaten) met tussenin een aantal pepers die wachten om verplaatst te worden naar de andere serre. Er staan ook al wat komkommers, aubergines en andere paprika’s in.DSC_9829

De smeerwortels beginnen her en der al te bloemen. Tijd om eens te kortwieken.DSC_9830Het voelt echt heel druk aan in de tuin, aangezien april geen geweldige maand was om in te tuinieren, vind ik persoonlijk. Teveel hooi op mijn vork genomen? Ja toch wel, maar zo ben ik eenmaal. Als ik ergens voor ga, lijkt het in mijn hoofd veel simpeler en sneller klaar 🙂 maar goed. ’s Avonds wat meer in de tuin kruipen de volgende dagen!

2 gedachten over “De eerste paarse paprika’s!”

  1. Mooie foto’s, Jan! Ik ben wat zoals jij, ik zie het ook altijd groots, maar om het dan in praktijk te doen lukt het niet altijd. Je hebt wel mooie resultaten en ik denk dat je terecht trots mag zijn op je mooie moestuin!
    Het is er eentje om jaloers op te zijn 😉

Geef een reactie

