Juni start met gemengde gevoelens

We kunnen – denk ik – wel zeggen dat het een koud voorjaar was met heel wat droge periodes. Niet zo best, vergeleken met vorig jaar. Toen was alles al een paar weken voorop.

Het is ondertussen even wat moeilijker voor mezelf om te tuinieren, omdat ik terug in de status van “burnout / depressie” zit. Of laten we eerder zeggen dat ik niet volledig “genezen” was. Het kost me heel wat moeite om energie voor tuinwerk op te brengen. Wetende dat ik aan bijna niets anders dacht in dit voorjaar, valt het me echt wel zwaar. Er is namelijk altijd iets dat je kan doen in de tuin en ik heb niet alles kunnen doen wat ik wou.

Om er nog een lap bovenop te doen, hebben de “slechte” insecten ook de verse groenten gevonden, ondanks mijn nieuwe aanpak. De tuinbonen zitten vol met bladluis, de koolrabi en spruiten vallen om door de koolvlieg, ajuinvlieg in de uien, bladluis op de sla, aardvlo op de radijzen en rucola… wat nog allemaal 😦 ? Ecologisch tuinieren is toch niet zo makkelijk als velen beweren. Ook al doe je je best. En, zeker niet te vergeten, grenzen aan zo’n veld waar dan nog eens vele soorten onkruid lustig zaden verspreiden, maakt het er niet makkelijker op.DSC_0523

We beginnen met een overzichtje van de tuin. Heel wat zaken beginnen mooi te groeien. De aardappels zijn al twee keer aangekuild en hebben al mooi wat loof. De grassen , onkruiden, wilde braam… links op het veld zijn volop aan’t groeien en staan zelfs al in bloei. Zucht.
DSC_0524

Deze paprika had blijkbaar wat vocht nodig. De Barancio paprika denk ik. Of een hete peper, dat kan ook. Stokje met benaming kwijt :/ niet handig. We zien binnenkort wel wat het resultaat is.DSC_0525

Links inderdaad de barancio deze keer en rechts de paarse paprika. De smaak van de jonge paarse paprika vind ik nog niet denderend. Misschien moet ik hem nog wat groter later worden. Het is ook een dunwandige soort, volgens mijn eerste hapklare beoordeling.DSC_0526

Hier staat alles mooi te groeien. De Spruiten, sla, wortels, wortelpeterselie doen het allemaal goed. De radijzen zijn zeer snel door het droge weer opgeschoten en de bonen zitten spijtig genoeg vol met bladluis. Die groeien amper nog 😦DSC_0528

De mooie bloemen van de gewone erwten (wit) en de blauwschokkers (paars). Dat ziet er nog goed uit.DSC_0529

Warmoes bekent al heel wat kleur. Ik heb de meeste kleurtjes al gezien. Rode, gele, oranje, roze, witte.. Iemand zal er heel blij mij zijn.
DSC_0530

Een van de eerste slaapmutsjes die zich vorig jaar lustig hebben uitgezaaid.DSC_0531

De venkels lijken niet veel last te hebben van ondingen. Ze groeien mooi aan.DSC_0533

Ook de peultjes gaan binnen afzienbare tijd lekkere dingen opleveren.DSC_0534

Deze keer heb ik de bonen laten doen. Geen water gegeven, niet voorgeweekt. Her en der moet er wel wat bijgezaaid worden denk ik. Hier staan, volgens mij, borlotti’s.DSC_0535

Enkele nieuwe meters smeerwortel. Ze doen het goed en staan zelfs hier en daar in bloem!DSC_0536

Mijn snoeiwerk levert weer heel wat lekkere kruisbessen (rode). Hmmmmmm. Nog even dromen en hopen dat de vogels er niet mee gaan lopen.DSC_0538

Ook voor de eerste keer zijn de blauwe bosbessen zichtbaar. Mooi mooi. Benieuwd naar de smaak van deze bessen. Die uit de winkel smaken meestal veel te flets.DSC_0539 DSC_0540

Een pimientos do padron peper. Er hangen er al een aantal aan, met nog meerdere op komst.DSC_0541De Santa Fe Grande peper is een hele goede opbrenger lijkt me. Of komt het doordat de eerste vruchtjes wat geler zijn da de “standaard” groene vruchten?

Op een van de Habanero’s hing een klein vruchtje en ik wou eens testen hoe pikant deze effectief waren. It burned like hell! Amper een cm groot en al volgepakt met lava. Ondanks de pijn, toch wel zalig 😀

Tot slot mis ik een foto van de meiraapjes. Die dikken geweldig aan en zijn lekker van smaak. Heb ze wel flink mogen uitdunnen.

Geef een reactie

