Bessen getroffen door een insectenplaag en de eerste lookbol

Op het loof van de knoflook zit er overduidelijk roest. Om zeker te zijn, heb ik toch één van de knoflookbollen uitgetrokken om eens te checken. Met een prettig gevoel tot gevolg.  Als dit een voorbeeld is voor al de andere bollen, dan ben ik best tevreden met mijn allereerste knoflook oogst. De bollen zijn mooi dik (niet zo klein als sommige bollen in de winkel). Het zal niet lang meer duren vooraleer al de knoflookbollen geoogst mogen worden.

Ter informatie, de knoflookteentjes werden vorig jaar in de herfst geplant. Naar het schijnt heeft de herfst knoflook normaal een grotere bol dan de lente knoflook.IMG_0069

Hier is een foto van de aangetaste kruisbessen. Alle blaadjes zijn opgegeten door kleine, groene rupsen die wel met honderden tegelijk op een paar dagen een hele plant kaalvreten. Enkel de bessen, daar kwamen ze niet aan. Er hangt nu slechts een hele reeks aan bessen aan de plant die slecht afrijpen 😦 en het zag er nochtans een geweldig jaar uit voor mijn kruisbessen. Wat een massa aan zo’n klein plantje!

Ook de aalbessen hebben er last van gekregen, zelfs bij mijn buur.

IMG_0068

Geef een reactie

