Blauwe tomaten zijn héérlijk (oeps)

Ik had hier en daar al tegen mensen gezegd dat ik teleurgesteld was over mijn blauwe tomaten. Foutje! De tomaten deden er gewoon heeeeel lang over om af te rijpen! En nu heb ik eindelijk gemerkt wat het verschil is.

IMG_0473

Rechts op de foto zie je de onrijpe vrucht. Deze is paarsig (moeilijk te zien op foto en veel hangt ook af van het scherm dat je hebt) en onderaan is de tomaat nog wat groenig (ook moeilijk te zien op de foto). Toen ik in de serre water ging geven, viel mijn oog plots op een rode tomaat onderaan één van de blauwe tomaten planten. Vanwege mijn standpunt dacht ik dat de tomaat aan de plant erachter hing, maar het tegendeel was waar!

Het is mij eindelijk duidelijk geworden dat deze tomaten verkleuren naar rood met nog een “toefke” paars er omheen. De tomaten zijn ook beduidend “malser” dan de harde onrijpe vrucht.

En de smaak? Héérlijke tomatensmaak 🙂

IMG_0476

Naast de Charlotte aardappelen, heb ik negen planten King Edward aardappelen geoogst. Een heel oud ras met een enorme opbrengst. Beetje bloemig, maar héél lekkere aardappelsmaak.

Onderin de zak lagen de overgebleven wortelen waarvan ik ongeveer bijna 2.5kg heb kunnen wegstoppen in de vriezer. Ook hier amper aantasting van de wortelvlieg! Zo de ajuin écht de wortelvlieg hebben afgestoten met zijn geur?

IMG_0477

Bezoek gekregen van een wesp in on tuinhuis. Toch maar snel verwijderd… :/

IMG_0484

Amateuristisch opgebonden look om verder te laten drogen 😀 Wie niet waagt, niet wint :p Eind dit jaar ga ik zeker opnieuw knoflook planten 🙂 mooi oogst, mooie knollen!

IMG_0487Et voilà. De oogst ajuinen uit de tuin. Het tuinhuis ruikt nu enorm naar de drogende ajuin. We roken het ’s avonds zelfs tot binnenshuis, toen de deur van het tuinhuis openstond!

Geef een reactie

