Hobbies, tuin en slecht weer

Een kleine, algemene terugblik op de zomer

De nazomer was gene vette tot nu toe. Minder tijd om in de tuin te kruipen. De nieuwe hobby (recurve boogschieten) maakt het nog eens wat moeilijker om tijd vrij te maken in de week. En soms heb je er gewoon geen zin in. Ja, die depressie… het lijkt soms alsof ze nog lichtjes nasluimert binnenin.

11705515_10207368755599062_4885764802253185449_o

Eind augustus stond plots het onkruid in de moestuin immens hoog tussen de kleine fruitboompjes. Het was amper te temmen. Dit jaar of volgend jaar moeten we toch een betere, natuurlijke oplossing vinden om dat onkruid tegen te gaan. Maar we mogen niet klagen van onze tomaten oogst 🙂

11879162_10207368755159051_2127694167089129317_o

De serre met pepers gaf een hele mooie oogst en nu nog hangen er velen aan, maar volgend jaar komen er bijlange zoveel planten niet bij. Max 5 planten denk ik. Echt hete pepers hoef ik niet, maar het was wel leuk om ze eens te “proeven met vrienden” 😉 Die kleine serre zal de komende winter niet overleven, dus daar gaan we waarschijnlijk een nieuwe functie aan geven (aan die grond). Pompoen volgend jaar? Misschien, zolang dat we het aanpalende stuk grond ook wat meer onkruid vrij kunnen houden. Plus, twee serres water geven… het is geen toffe job. Ik ben een luie tuinder op dat gebied. Ik geef pas water als het écht moet. De natuur kan dat zoveel beter dan mezelf regelen 🙂

12027771_10207697130688234_2479574919676584139_n

Heb je mijn wortelen gezien?! Mastodonten! En niet eens voos vanbinnen! Sommige letterlijk zo dik of dikker dan mijn pols!

11986337_10207592133503370_7950823010203253138_n

Ondanks hun grootte zijn ze nog steeds heel smaakvol! Zelfs nu nog staan er wat winterwortelen in de tuin te wachten om opgesnoept te worden.

Herfst

Ha! Pompoenen tijd! Met spijt in het hart moet ik meedelen dat ik niet zoveel pompoenen heb. Maar ze zijn er wel. Een paar soorten hebben mij wel overtuigd om ze opnieuw te plaatsen volgend jaar.

12107051_10207801248651118_4399118134187824575_n

De kleine Alligator F1 van Bolster was een leuke plant. Twee kleine pompoentjes – perfect om onmiddellijk bijna helemaal te verwerken aan één plant. Neemt amper een vierkante meter in beslag en rankt niet zoals de andere pompoen. Ik weet niet waarom, maar ik zie hem niet meer staan op de site van Bolster. Toch eens een mailtje sturen als hij niet verschijnt in de nieuwe catalogus… Oh, in de foto hierboven met de gele zak – als je goed kijkt – zie je een kleine, groene Alligator pompoen verborgen tussen de rest.

Op de foto hierboven zie je twee Muscat de Provence pompoene met daarboven een witte patisson en links een Pink Banana. De Muscat de Provence zijn nog niet helemaal rijp, maar ik durfde hen niet langer te laten verder rijpen aan de plant vanwege de eerste nachtvorst. Achteraf gezien was het amper gezakt tot 1°… Maar goed, ze zijn binnenshuis al lichtjes aan’t verkleuren en afrijpen. Buiten ligt er nog ééntje – die amper opgemerkt werd tussen de andere planten -verder te groeien.

Ik voorspel veel lekkere pompoenfrietjes deze herfst en winter 🙂

Bon, er staan nog pastinaken in de tuin, peterseliewortel, rode bieten, selder, wortelen, spruiten, beetje postelein, sla en veel winter prei 🙂 er is nog genoeg te oogsten.

Geef een reactie

