Perupas!

Say what?

Perupas! Of gewoon mooie, kleurrijke, anti-oxidant-volle oeroude aardappelen uit de Andes. Een speciale selectie uit de meer dan 4300 aardappel variëteiten die je in het gebergte nog steeds zou kunnen terug vinden.

Om even mijn gedachten te verzetten na de aanslagen die gisteren in Brussel gebeurd zijn, ging ik op zoek naar een nieuwe band voor de kruiwagen. Zoals gewoonlijk zijn er andere zaken die tijdens je zoektocht net iets meer de aandacht durven trekken. Zo viel mijn oog al snel op een speciale display waarvan ik de volgende baby patatjes heb meegenomen:

2016-03-23

Perupas zijn geen nieuwe soort  groenten, maar gewoon enkele “oude” aardappel variëteiten, volgens wat ik uit alle info kan opmaken, maar dan onder een trendy merknaam. Deze twee variëteiten zijn beiden vastkokend (wij prefereren hier vastkokende soorten) en zijn voor bijna alle doeleinden geschikt.

Ik probeer regelmatig eens een nieuw ras aardappelen uit. Vooral in mijn eerste jaren. De beste (lekkerste) soorten (dat ik al heb gezet) zijn een biologisch ras waarvan ik de naam helaas niet meer weet (mogelijk Eden ?), King Edward en Corne de gatte.

We zijn vooral benieuwd hoe goed de rassen bestand zijn tegen de immer aanwezige aardappelplaag. Hopelijk breng ik deze zomer goed nieuws!

Ook benieuwd wat de kinderen zullen denken van deze “gekke” aardappelen.

Voor ik het vergeet: een goede planning – zowel qua tijd als indeling – is veel waard voor een goede moestuin. Niet iedereen heeft tijd en zin om er zich aan te zetten, maar Velt heeft dat voor een groot stuk opgelost met een moestuin kalender. Voor de mensen die graag een moestuin kalender raadplegen of benieuwd zijn:

http://www.velt.nu/gratis-moestuinkalender

Veel plezier met de start van de lente!

Een gedachte over “Perupas!”

Geef een reactie

