De prei oogst

Prei stoemp, prei quiche, prei in de oven… we kunnen zeker al een tijdje verder met al onze prei. Al de prei is nog niet uitgedaan, maar 2/3de van dat stukje grond is eindelijk onkruid & prei vrij. Maar wat een hard labeur! Ik mag nog van geluk spreken dat de compost en het grondleven al mooi zijn werk gedaan heeft. Een beetje wiebelen met de spitvork en het onkruid komt er makkelijker dankzij de lossere grond. Minstens 5 à 6 grote kuipen onkruid zijn eruit gekomen 😮 Geen wonder dat de opbrengst lager was dan verwacht – in het achterhoofd houdende dat de prei tamelijk laat in de grond stond. Desondanks hebben we hier toch al wat centjes uitgespaard 😉 Als je ziet wat de huidige prijs is van bio prei, mag ik alvast niet klagen.

IMG_1862
Een deel van de oogst

 

Ondertussen ben ik overtuigd om toch eens zelf mijn winterprei te zaaien. Al ben ik nog niet helemaal zeker op welke manier ik het ga aanpakken. Om te beginnen heb ik voor “Luikse” winterprei gekozen. Een klassieker vermoed ik. Zolang de smaak maar goed zit! Ik hoef geen reusachtige hybriden.

Voor de hardleerse moestuinders: groter betekent meestal minder vitamientjes en dus minder smaak. Er zijn bijvoorbeeld kerstomaten die in één kerstomaat meer antioxidanten hebben dan in één grote vleestomaat. Groter is dus niet altijd beter.

Meer over dit vorige in de toekomstige blog posts. Ik ben namelijk een interessant boek aan’t lezen van James Wong: “Grow for Flavour“. Daar staan heel veel interessante weetjes en trucjes in om in de moestuin toe te passen.

Geef een reactie

