Weer een stapje dichter

De helft van het peulen bed is eindelijk klaar. Vanavond gaan de erwten, kapucijners en peultjes de grond in. Ik had de rijen iets verder uit elkaar moeten zetten, ivm dubbele rijen zaaien. Men zegt dat men erwten op dubbele rijen mag zaaien: +- 30cm uit elkaar aan de draad en tussen de dubbele rijen houdt je minstens 1m aan. Voor de gewone erwt blijkt dat zo geen probleem. Velt zegt zelfs vanaf 60-100cm tussen dubbele rijen (als ik me niet vergis). Maar op de verpakking van de Blauwschokkers (kapucijners) lees ik 1.25m of zelfs 1.5m (wil er even vanaf zijn), omdat het nogal forse planten kunnen worden. Dan zaai ik misschien maar één rijtje… we zien wel.

Van de kleine meter dat ik voorzien heb voor de peultjes, zal ik een mooie oogst hebben die meer dan voldoende is. Voor de erwten en kapucijners, ongeveer 2 meter,  weet ik ook best dat de opbrengst heel laag is, vooral als je kijkt naar opbrengst per vierkante meter erwten versus boontjes. Ik doe het vooral omdat die eerste zo lekker zoet zijn én ik wil er eens een verse erwten-tapenade van maken. Die tapenade ben ik  waarschijnlijk voor het eerst tegengekomen in “Jamie at Home“? Trouwens, de serie en het boek “Jamie at Home” gaven mij het startschot om – op termijn – opnieuw te starten met een moestuin! Koken met eigen groentjes geeft zoveel voldoening!

Volgend jaar sugarsnaps? Misschien… De opbrengst zou schijnt veel hoger zijn (omdat je natuurlijk de peul én erwt opeet) maar iets te lang laten hangen en er zou al snel draadvorming optreden. Dat wordt afwegen.

De foto hieronder toont mijn huidige constructie: 2 rijen voor de erwten. Vóór de constructie komen later de andere boontjes (snijbonen, spekbonen…). Eens de erwten verdwijnen, komen er op die plaats de laatste struikboontjes. Als we het niet vergeten tenminste. Tussen de rijen heb ik enkele brede platen gelegd, op stenen, om de grond niet teveel te verdichten.

IMG_1946

Hier zijn ze dan, onze erwtjes. Eerst nog een lekker badje nemen en daarna de grond in.

IMG_1947

Ondertussen staat de serre ook weer paraat. De buizen zijn geïsoleerd. Hopelijk komen er geen gaatjes meer in de plastiek, want anders word ik heel boos! Nog een paar weken geduld en dan mogen de tomaatjes, pepers, aubergines, komkommers, meloen, basilicum, citroengras… terug in de serre.

FullSizeRender (1)

En de prei die overblijft… begint plots goed aan te dikken, maar helaas zie ik her en der al wat dingen opschieten 😦 er nu snel bij zijn is de boodschap… vooraleer het onkruid het helemaal verpest.

FullSizeRender

Tot slot heb ik nog wat prei (Luikse, winter), stengelsla (Black seeded Simpson), snijbiet (bright lights – kleuren mix), rucola, stengelui (Ishikura) en rode lente uitjes.

Daarnaast toch nog muismeloen gevonden in een winkel waar ik het niet verwachtte. De zaadjes die ik vorig jaar had gekregen, waren plots verdwenen. Een paar test plantjes komen eraan =) blijkbaar één keer zaaien: overal terugvinden. We zijn gewaarschuwd…

Geef een reactie

