De eerste bonen in de grond

De bonenstaken staan klaar. Ik kijk even naar de lange termijn weervoorspelling… geen vorst, blijft rond de 15 graden hangen ’s nachts… Voelt aan de grond: lekker warm van de zon. Tijd om de eerste boontjes te zaaien denk ik dan. En zo geschiedde.

8 van de 12 staken kregen al Cobra boontjes aan de voet, 2 andere kregen spekbonen en de laatste… die moeten nog even wachten. Het zaad van de buurman vertoont schimmels op de boontjes zelf. Ze zullen waarschijnlijk wel groeien, maar ik vrees een beetje voor aantasting achteraf. Vermoedelijk heeft dat gesloten doosje (met bonen) ergens te vochtig gelegen (aangezien ik van hetzelfde merk nergens zoiets ben tegengekomen).

De staken moest ik eerst nog wat verlengen met andere bamboo stokken, want met een lengte van 2.10m waren deze net iets te klein om goed te zijn, vind ik. Als de stokken te kort zijn, dreigen de bonen een kluwen te vormen in de top. En dat is een potentiële broeihaard van schimmels en andere ziektes.

De bindelastieken uit de “professionele sector” zijn goed van pas gekomen bij het opzetten van de staken. Diegene die ik heb van 8cm kunnen wel maar 2 bamboostokken bij elkaar houden. Wil je de twee rechtstaande stokken en dwarsligger tegelijk verbinden, heb je de grotere maat nodig. De 11cm elastieken. Maar deze bricoleur had nog wat plastiek strips liggen en heeft daarmee de klus afgewerkt. Niet helemaal ecologisch, maar je moet het doen met de dingen die je hebt. Zeker als de zon ligt te branden in je nek.

 

Om af te ronden: een dikke merci aan Frans van Velt Neer-Brabant voor de Yacon plant op de tuinmarkt in Opwijk, vorig weekend 🙂

4 gedachten over “De eerste bonen in de grond”

  1. 2m10 amai, ambitieus 🙂
    Zet alvast de ladder klaar voor als er geoogst moet worden!
    Ik top de bonen al ze bovenaan in de stokken zitten, zo maken ze wat meer zijscheuten en is er minder ‘kluwen’

    1. Dat zou ik ook kunnen doen 🙂 of ik laat de bovenste hangen en gebruik ze nadien als droogboontjes als ik er niet meer aan kan. Om eerlijk te zijn, is dit de eerste keer dat ik parallelle staken zet. De vorige jaren waren het “teepees”.

  2. Ik ga dit jaar de eerste keer proberen staakbonen te zetten. Ik had altijd struikboontjes alleen. Met je tips ga ik nu aan de slag om de staken te zetten. Sjorren zoals bij de scouts…😄

Geef een reactie

