Veel verandering en een moeilijke periode

De laatste twee weken zijn enorm intens geweest. Zo intens dat ik niet eens de tijd had om mijn moestuin verder te onderhouden, met als gevolg dat het bijna een oerwoud aan’t worden is. Wat is er gebeurd? Iets héél traumatisch met de dochter… en om niet met de vinger te moeten wijzen en niet alles erger te maken ga ik er niet verder op in.

Maar eigenlijk stopt het hier toch nog niet, want alles is gebeurd toen ik in de moestuin zat. Nu terug naar de moestuin gaan, voelt helemaal niet goed aan. Ik kan het niet uitleggen, het is alsof tijdens mijn werken in de moestuin er telkens iets kan gebeuren en ik voel me er angstig door. Het plezier van een moestuin kwijnt weg en ik heb amper nog zin om iets te doen. Zeker nu ik er in de tuin helemaal alleen voor sta… want de reden dat ik dit jaar nog een moestuin had, was omdat er iemand mee hielp.

Voor de rest heb ik deze keer niet veel zin om veel uitleg te geven. Ik laat de foto’s voor zich spreken:

 

4 gedachten over “Veel verandering en een moeilijke periode”

  1. De moestuin ziet er zeker nog onderhouden uit. Hopelijk vind je snel de moed om toch aan het moestuinieren te gaan, het kan zo therapeutisch werken, zeker als je door een moeilijke periode gaat.
    Veel sterkte!

    1. Op een aantal dagen kan er veel veranderen in de tuin. Vooral op het gebied van onkruid (stuk ligt op’t einde van een ongebruikt veld). Ik hoop dat de zin om tuinieren snel terugkeert

  2. Hoi Jan, ik kan mezelf goed vinden in jouw ideen op deze blog en vind jou humor zeker te apprecieren (nvdr: ik bedoel absoluut niet dit artikel btw), en ook de geeky aanpak van tijd tot tijd (ref: led systeem). Ik ga zeker blijven lezen. Ik heb een paar vragen voor jou. Ik zie da je al je groentenbedden zonder echte afranding hebt gemaakt (zoals ik vorig jaar). Heb je geen last van woelige dingen die alles van onderaf afvreten ? Ik namelijk enorm waardoor ik de aanschaf overweeg van materiaal voor verhoogde bedden. Vraag 2, ik zie da je fan bent van de natuurlijke moestuin. Ik was dat ook redelijk maar opeens werd ik afgeschrikt door de prijzen die deze Mr. Anrijs tov bepaalde dingen zette op z’n website. Vond ik een beetje erover. 110 euro voor een rondleiding in zenne moestuin??????? wtf. en laatste vraag, hoeveel m² heb je ondertussen al die je (naar mijn gevoel) alleen moet onderhouden ? Ik heb het toch moeilijk om m’n it job te combineren met de moestuin activiteiten meestal.

    1. Hey Bert. Ik heb gelukkig geen problemen met ongedierte. Eerder het verschrikkelijke onkruid van op de rest van de grond en een hardnekkige roetschimmel die regelmatig terugkeert.

      Qua verhoging, op mijn huidig stukje grond zijn er een paar veldjes verhoogd, maar uitbreidingen gaan er hier niet meer komen. Dat zal hoogstwaarschijnlijk voor mijn nieuwe tuin zijn. Ja, dit stukje grond zal zijn laatste bewerking waarschijnlijk kennen dit jaar. Hopelijk binnen anderhalf jaar kan ik al gaan ploeteren in mijn nieuwe en grotere tuin. Ik heb nog niet de kans gehad om daar de grond te testen, maar als het klei is, dan komen er sowieso verhogingen met 10-15 cm groencompost. En dan gaat mijn vrouw eindelijk meehelpen in de moestuin 🙂 heeft ze beloofd

      Ja, de cursus was niet goedkoop, maar in dat jaar was er wel een heel goede community rond de cursus, het jaar erna vond ik de medewerking van iedereen wat minder. Als de natuurlijke moestuin je interesseert raad ik eerder het boek aan ipv de cursus zelf. Daar staat ook alles in wat je moet weten

      Maar om eerlijk te zijn, gebruik ik eerder ideeën uit het boek/cursus. Ik vind het uiteindelijk net iets moeilijker om te plannen allemaal.

      Hoeveel moestuin onderhoud ik? Grofweg 100m2. Op zich is dat perfect mogelijk om door één persoon te onderhouden, maar je moet in de lente en zomer bijna dagelijks een kwartiertje langsgaan en wieden etc. Met wat planning, goede mulching… lukt dat wel, maar als werk en moestuin moeilijk te combineren zijn, begin gewoon klein en breidt je elk jaar gewoon. Ik had zeer weinig hulp.. en dat was toch wel hard. Zeker wanneer het onkruid plots sneller begint te groeien dan de zaailingen.

      En als je een serre hebt, dan verlies je nog meer tijd als je heel wat tomaten moet dieven en steunen 🙂

Geef een reactie

