Tijd om de chaos aan te pakken

Zo was mijn begroeting gisteren: amper nog een stukje pad zichtbaar, aan het einde van het pad zelfs helemaal niets meer. Én voor de rest vol onkruid… ik hoop op wat welwillende helpers dit weekend om wat extra orde te brengen in de chaos.

Ondanks het slechte weer zocht ik de moed bij elkaar – ik kan niet constant binnen blijven zitten na het ongeluk en het slechte weer. Zo ben ik de “fruit zone” beginnen te wieden voor een stuk. Ridderzuring die bijna zo groot was als mezelf doorweven met distels, boterbloemen en netels. Terwijl er in’t voorjaar amper iets zichtbaar was. Integendeel, dat stukje grond was bijna helemaal “proper” te noemen.

Het voorste deel van het “onkruid” bestond uit zelf aangeplante smeerwortel, die ik gebruik om te mulchen. Dat heb ik dan ook gedaan – ondanks dat het een geweldige bijenplant is.

Eerst zo goed en zo kwaad mogelijk alle klimmende winde verwijderd van de twee vrucht velden en daarna een laag smeerwortel bladeren erover. Helaas zal dat niet genoeg zijn, want die ganse hoop verdwijnt heel snel als sneeuw voor de zon. Wie ziet de courgette en pompoenen staan tussen al die mulch? 😉

De paarse radijsjes zijn plotseling allemaal opgeschoten. Helaas, we zullen het moeten doen met de heerlijke zaaddozen die ze produceren. De rode radijsjes tussen de wortelen… mja, de meeste zijn ook aangetast door één of ander aaltje of ander insect :/ weinig chance op dat gebied.

IMG_2402

De eerste aardbei… ook aangetast door vogels en slakken waarschijnlijk. Dringend eens onkruidvrij maken en een laagje stro leggen.

IMG_2393

De koolrabi lijkt het goed te doen, nog een weekje of twee en de eerste is hapklaar.

IMG_2395

Ook de aardappelen in de zakken groeien goed aan. Ze hebben ook dringend wat extra potgrond of compost nodig zodat er hopelijk wat extra aardappeltjes aankomen. Misschien ook een klein beetje kalium schenken?

IMG_2397

Tussen het onkruid vind ik een paar nuttige en mooie bloemen terug: korenbloem, papaver en lavatera (of kaasjeskruid?) denk ik. Kan mis zijn.

IMG_2401IMG_2400IMG_2396

Vervolgens: de serre. Noire de crimée neemt als een van de eerste een tomatenspurtje. Ondanks dat de planten nog niet zo groot zijn, zijn de eerste vruchten héél duidelijk zichtbaar. Een grootte van 3 cm hebben ze ongeveer.

IMG_2392

Ook al zijn er nog niet veel vruchtbeginsels te bespeuren, bloemen zijn er al volop, op de tomaatjes. Moest het weer nog een beetje beter meezitten, zouden de planten al een stuk groter zijn dan nu… Maar we blijven geduldig wachten.

IMG_2390

De watermeloen heeft het wat moeilijker, maar de komkommer heeft het nu al naar zijn zin. Dat wordt weer een enorme opbrengst.

IMG_2389

De gele courgette, beetje later gezaaid dan gewoonlijk, maar er komt eindelijk wat groei in. Je ziet ook nog duidelijk de klimmende winde die maar al te graag de vruchtenpercelen wil overwoekeren.

IMG_2386

Hier is mijn dochtertje die dolgraag een kijkje wou komen nemen in de serre. Naast de pepers zijn ook de puntpaprika’s al vrucht aan’t maken. Joepie! Mijn werk in de tuin neemt haar gedachten van haar hand eventjes weg.

IMG_2387

Per ongeluk heb ik met mijn kleine handzeis één van de buiten-watermeloenen omgehakt 😦 kieken dat ik ben! Ik zal maar eens nadenken wat ik er eventueel in de plaats zou kunnen zetten.

Het valt ook op dat het wat frisser is, de groei blijft beperkt als ik ze vergelijk met de andere planten uit dezelfde familie. Ik blijf duimen voor een mooie zomer.

IMG_2385

Als het terug wat zonniger is, moet ik dringend de buitentomaten wat aanbinden en dieven. Met dit weer heb ik schrik voor de schimmels. Deze komen makkelijk binnen via de wondjes die we achterlaten bij het dieven van de tomaten… Ik heb zelfs al enkele vruchtbeginsels ontdekt bij de één-tros-test-tomaten!

Een tip voor wie tomaten dieft: de wonde afdekken of dichten met wat lavameel poeder. Dat zou de schimmels minder kans geven om de plant binnen te dringen.

IMG_2384

De alligator f1-pompoen lijkt ook eindelijk zijn groei te hernemen. Ik ben fan van de kleine, groene pompoentjes die de plant aanmaakt. Net één keer genoeg voor een gezinnetje van twee tot vier personen. De groene kleur maakt hem ook nog eens speciaal, want die kom je toch amper in de winkel tegen.

IMG_2382

Om af te sluiten, toch nog een fotootje van ons 3de kind 🙂 dankzij haar zijn de laatste zware weken iets makkelijker om te verwerken. Ongeveer 9 a 10 weken oud is ze nu en zal de beste vriendin van ons dochter worden.

IMG_2373

2 gedachten over “Tijd om de chaos aan te pakken”

  1. Leuke post, fijn dat je even de moed vind om de tuin in te gaan en prachtige pupntrouwens! Ik wil ook zo eentje maar hebben er echt de tijd niet voor nu.
    Bij ons in de tuin is het ook een ravage met de aanhoudende regen. En da aardbeien zijn een ramp met de slakkenplaag. Iedereen volhouden zou ik zo zeggen

Geef een reactie

