Smart Herb Garden “hack” & tomatenslavernij

Smart Garden Hack

De Smart Herb Garden (Click&Grow) van mijn moeder ligt een beetje stof te happen. Aangezien de plugs – voor ons budget – veel te duur zijn, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Toen ik het toestel even snel demonteerde, was het mij duidelijk (ik had het zelf nooit gebruikt) dat dit eigenlijk ging om een soort hydroponics systeem, gebaseerd op de Kratky methode.

Kort samengevat: de plant groeit in een substraat dat in water met voedingsstoffen staat én wanneer het water zakt, groeien de wortels gewoon mee. Er ontstaat een luchtzakje met zuurstof en vochtige lucht, de wortels die krijgen dan extra zuurstof, want de zuurstof in het water wordt natuurlijk ook opgebruikt door de planten. Deze manier zorgt ervoor dat je geen luchtpompje nodig hebt.

In het geval van de Click&Grow Smart Garden zitten de voedingsstoffen ín de plug, bij het zaadje. Tijd om dit zootje eens te hacken! De oplossing is – in mijn ogen – heel eenvoudig. We nemen wat indoor garden elementen van de IKEA Växer set (daar verkopen ze nu ook kweeksetjes) zoals de steenwol, substraat, mest en hopla. Onze eigen “plugs” voor een fractie van de prijs!

Allemaal duimen dat dit kleine projectje lukt, dan maak ik misschien eens mijn eerste youtube tutorial 😀

Tomatenslavernij

Er is een interessant artikel én een boek verschenen rond de slavernij in de tomatenteelt. Italiaanse gelabelde tomaten dat eigenlijk van China komen, Marokkaanse slaven op Spaanse tomatenplantages… ouch. Toch beter twee keer nadenken als je goedkope tomaten koopt!

Lees het artikel op: http://www.mo.be/analyse/slavernij-bestaat-nog-op-zuid-europa-s-tomatenplantages

Geef een reactie

