Smart Herb Garden Hack – part 1

Doel van deze “hack”

Het doel van deze hack is simpelweg een methode zoeken om te besparen op de Smart Herb Garden capsules! Ik wil goedkopere capsules maken. Voor dit projectje ga ik verschillende dingen uitproberen om te zien wat het beste werkt. Aangezien de Smart Herb Garden gebaseerd is op hydrocultuur (*), probeer ik dat in mijn “hack” ook zo te doen, want gewone potgrond verstopt de gaatjes veel teveel, volgens mijn moeder.

Aangezien IKEA begin 2016 op de proppen kwam met een eigen kweekset (maar de eerste reviews niet zo lovend waren) vond ik het interessant om “het beste” van IKEA (**) en Click&Grow te combineren. Toegegeven, ik had ook geen zin om online een aantal hydrocultuur dingen te bestellen. Hehe.

(*): Soort Run-To-Waste systeem vermoed ik (nog zóveel te leren daarover) à la “Kratky”
(**): de IKEA groeilamp is niet verstelbaar en zorgt voor iets langer uitgerekte planten, dus we nemen de lamp van Smart Herb Garden als uitgangspunt.

De prijs van de échte Click&Grow capsules, ouch…

Om een duidelijker beeld te geven, heb ik onderstaand overzichtje gemaakt. Als je slechts één pakje van 3 capsules bestelt, dan betaal je in totaal (leveringskosten en taxen voor België inbegrepen) bijna 12 euro voor één plantje, met de kans dat er eens een potje mislukt. En dan heb je nog niet eens gegroeide planten en moet je nog een paar weken wachten, vooraleer je eerste oogst klaar is.

Verschrikkelijk is ook het verschil tussen 9 dezelfde planten of 3 verschillende soorten planten (van telkens 3 capsules). Per capsule is er een verschil van 1.3 euro! Enkel en alleen omdat je een mix neemt. Normaal zijn alle dozen per 3 verpakt. Belachelijk dus. Uiteindelijk komen 18 planten uit op 4.66 euro, veel goedkoper dan de rest natuurlijk, maar nog steeds is de prijs veel te hoog, want je kan niet mixen.

Vergeet niet: neem je 6 soorten van 3 capsules, dan kom je terug uit op meer dan 8.5 euro per capsule (niet in grafiek). Belachelijk duur! En de kans bestaat dat er wel eens een capsule niet wilt lukken of een vieze schimmel gooit roet in het eten.

prijs

Kleine opmerking: ik ben niet tegen de Smart Herb Garden, enkel de prijs van de capsules.

Dag 1 (2016-12-08): Mijn eigen capsules, 3 versies

Van de IKEA Växer set heb ik de volgende zaken gebruikt:

  • steenwol pluggen
  • substraat (puimsteen – de zak rechts)
  • meststof

Daarnaast ook

  • de oude, lege capsules (om te hergebruiken) mét doorzichtje klepje
  • kleikorrels (wordt veel gebruikt in de hydrocultuur)
  • kokospotgrond
  • sla zaden (dezelfde die nu onder de TL-groeilampen staan)
  • meststof van Växer (niet op foto)

img_4585

Normaal gezien, volgens het filmpje op de IKEA website, laten ze de zaden eerst kiemen in een aparte propagator in de steenwol pluggen. In mijn eerste test sla ik deze stap over en test ik de volgende 3 samenstellingen uit (van links naar rechts op de foto):

  1. kleikorrels + steenwol
  2. (ikea)substraat + steenwol
  3. kokosvezel

slice1

De meststof van IKEA Växer werd verdund met kraantjeswater volgens de aanwijzing op de verpakking. Vervolgens werd het in de Smart Herb Garden gedaan. De potjes werden in het toestel gestoken en voor de zekerheid had ik hier en daar nog wat extra water gegeven langs de bovenkant (waarschijnlijk was dit niet nodig, dat testen we de volgende keer).

img_4588

En zo staat het erbij in de keuken. De automatische lichten zijn aangesprongen en gaan na 12 of 16u automatisch uit. Momenteel staat het nog niet aan een raam, maar dat is weer een andere test. Afwachten!

Tot slot

Door het extra water geven, werd de kokosgrond en het IKEA substraat wel héél vochtig. Misschien zelfs té, voor het kiemen. De steenwol plug van het substraat heb ik iets naar boven getrokken zodat het zaad niet letterlijk zwom in het vocht. Volgende keer ga ik ze misschien toch wel apart zaaien. Eerst in de steenwol en als de de kiemblaadjes er zijn, naar de gewone potjes in de Smart Herb Garden.

Heel lang zal het kiemen niet duren, binnen een paar dagen verwacht ik al de eerste kiemblaadjes.

In de toekomst kan ik ook proberen mijn eigen meststof te maken op basis van zeewier plantenvoeding en bietenvinasse. Vooral die zeewier plantenvoeding schijnt goed te zijn voor een goede wortelontwikkeling en een sterke weerstand.

Komaan plantjes! Amaze me!

5 gedachten over “Smart Herb Garden Hack – part 1”

  1. ha Jan, ik ben benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst van jouw experiment… dus toch de steenwol, en niet het kokosvezels of de kleikorrels? Of ondertussen nog andere inzichten opgedaan?

    1. Hey Anton, voor deze “smart garden” gebruik ik het liefst steenwol met grit of eventueel de kleikorrels. De cocosvezel was eigenlijk te nat en volgens mij komt er dan te weinig zuurstof aan de wortels. Die mannen van de Smart Herb Garden hebben natuurlijk hun eigen “luchtigere” (veel te dure) medium ontwikkelt en daar groeit het natuurlijk ook goed in (omdat er veel air-pockets in zitten).

      Wie een IKEA kweekset koopt, volgt best ook de instructies die daarbij zitten. Dus ook steenwol + grit achteraf.

      Als ik “gewoon” hydro ga kweken, dan laat ik het liefst zaad kiemen in steenwol pluggen en daarna zet ik de pluggen in een mandje met kleikorrels. Maar dat is weer een ander experiment 🙂

      1. Check! En dank voor de snelle reactie! Ik heb dezelfde smart garden dus ga jouw hack eens uitproberen. Als ik het goed begrijp heb ik dus enkel de Vaxer puimsteen en steenwolpluggen nodig? (en zaadjes uiteraard).

      2. Daar komt het op neer 🙂 het is wel mogelijk dat je int begin de Steenwol/puimsteen zelf wa vochtig moet maken met een spuit ofzo. Die capillaire koord in het midden werkt niet altijd mee. Succes ermee 🙂

Geef een reactie

