Kleine kindjes worden groot (en heet)

Gezond in de grond

De zaailingen zijn allemaal verspeend naar hun eigen potje. De Jalapeños waren al mooi groot aan het worden en de meeste waren net gekiemd dus “verspeenbaar”. Ze hebben allemaal een licht badje gehad van een wateroplossing met zeewier-extract, want het zou ze helpen de stress beter te kunnen verwerken. Net 20 potjes had ik proper gemaakt en dat was voldoende voor alle zaailingen. Natuurlijk zijn het er véél teveel, maar ik maak een aantal mensen gelukkig met de overschot.

Dit is trouwens een mix van 1/3 kokospotgrond en 2/3 gewone bemeste potgrond voor groenten en kruiden. Ik was eventueel nog aan het overwegen om wat extra kapotgeslagen kleikorrels voor extra luchtigheid erin te mengen, maar dat is misschien beter voor als ze wat groter zijn. Soms overweeg ik om volledig 100% kokos te gaan, maar ik heb de indruk dat het soms iets te snel zijn voedingsstoffen verliest. De pH buffering is ook verschillend van “gewone” potgrond heb ik willen vernemen (correct me if I’m wrong).

Tip:

Dat “badje” is om ze water te laten opnemen. Ik laat meestal de planten water langs onderen opnemen, als ze nog maar net opgepot zijn. En voor mediterraanse planten liefst geen ijskoud water maar lauw water of water op kamertemperatuur. Gewoon de grond lichtjes/zachtjes aanduwen (anders verdwijnt de zuurstof uit de grond teveel) om de capillariteit van de grond te verbeteren. Zo trekt het water automatisch tot boven in de potgrond. Eens de grond bovenaan vochtig wordt, uit het water nemen en het overtollige vocht effe laten wegdruppen.

Het zelfde geldt trouwens voor mijn zaaisels. Ik haat het als mijn zaden, door het water geven van bovenaf, plots overal verspreid liggen of ineens te diep zitten. En als je geen fijne broes hebt, dan heb je van die lelijke putjes in de potgrond 😀

De nieuwe zon

Ja, ze staan nu mooi onder hun nieuwe zonnetje te blozen. Ik vermoed dat de overgang tamelijk drastig was, van TL naar LED. De intensiteit van de LED is veel hoger dan die van de TL lampen. Enkele van de peperplantjes vertonen wat blauw-paarse verkleuringen en ik vermoed dat het voornamelijk met de intensiteit van de lampen te maken heeft. Waarschijnlijk zitten deze net in één of andere hotspot gecreëerd door de COBs die tamelijk dicht bij elkaar staan.

2017-01-17-12_41_26-icloud-fotos

Het is gelijkaardig aan iets dat ik vroeger al heb gemerkt bij het naar de serre overbrengen van de planten.We houden het in’t oog. Voor de veiligheid heb ik de LEDs toch maar op 40-45cm gehangen ipv 30cm. We zien wel weer of ik ze terug iets lager kan zetten binnen een paar dagen.

Ook de afkoeling ’s nachts zal wel een bepaalde rol spelen. Het varieert van 24°C met de LEDs aan tot ongebeer 16°C als de lamp uit staat. Led’s geven dan ook een pak minder warmte af dan HPS lampen. Misschien moet ik toch nog mijn warmtemat even aanzetten met deze koude nachten.

 

Geef een reactie

