Grote plannen veranderen alles

De moestuin anno 2017 zal niet zijn zoals ik hem had ingebeeld. Grote plannen zorgen ervoor dat ik mijn huidige moestuin plannen niet meer kan uitvoeren. Helemaal stoppen dit jaar, daar komt natuurlijk niets van in huis. Manieren genoeg om op onze nieuwe locatie toch te kunnen genieten van verse groentjes.

Nieuwe locatie

Na een heel moeilijke beslissing hebben we beslist om opnieuw te bouwen. Deze keer met een veel grotere tuin. Bijna 11 are! Dat is meer dan 3 keer groter dan onze huidige stek. Daarvan zal een deel natuurlijk “klinisch” gras blijven voor de kids en de hond om in rond te crossen, maar het andere deel wordt moestuin met (hopelijk) een mooie serre en verschillende fruitbomen, struiken, kippen, bloemen… een mooi ecologisch moestuintje met ondersteuning voor nuttige bezoekers.

Het komende jaar of (jaren) heb ik tijd genoeg om de voorbereidingen te starten (nieuwe boompjes kopen, grond bedekken, indeling maken…).

Maar… wat deed je hiervoor?

Voor diegenen die nog maar net op de blog terecht zijn gekomen: ik had een stuk grond in bruikleen net achter onze tuin. Helaas moest ik wel een eindje omlopen en dat is een soort virtuele, steile, bijna onbeklimbare berg. De kracht en energie vinden om telkens een hele verhuis te doen van tuingerief of altijd moeten rondgaan om te oogsten en wieden… dat is zo psychologisch hard. Heel vreemd.

Het feit dat we jonge kinderen hebben, die je niet zomaar even alleen kan laten, maakt het er niet makkelijker op. Twee minuten wandelen; je weet nooit wat er gebeurt ondertussen. Zeker als je thuis met een hond zit. Braaf, jong teefje hoor, maar het blijft een dier.

En nee, een deurtje in de omheining was geen optie.

Tijdelijke verhuis

Helaas zullen we dit jaar nog verhuizen naar een tijdelijke onderkomen en daar is momenteel geen moestuin te bespeuren. Er is wel een tuin, maar die kan ik niet zomaar gaan opeisen. Mijn peper plantjes, die neem ik wel mee hoor. Die kunnen wel op het terras of in de veranda verder groeien in mooie potten.

Verder kunnen we daar in de tuin wel een paar klimmende courgettes kwijt. Misschien nog een paar tomatenziekte-bestendige tomaten voor buiten. Slaatjes kunnen we ook wel ergens kwijt. Misschien kan ik wel een kleine moestuinbak plaatsen om toch iets te hebben.

Ondanks de mooie vooruitzichten ben ik wel wat verdrietig om deze prachtige buurt achter te laten. De relaties en hechte band tussen de buren hier, zal ik waarschijnlijk niet meer ervaren zoals hier. Ik ga het echt missen, vooral die spontane drinks in het avondzonnetje.

2 gedachten over “Grote plannen veranderen alles”

Geef een reactie

