De hydro peper #2 – verbeterde versie!

Mijn pepertje met volgens de Kratky methode groeide niet zo geweldig. Ik had er meer van verwacht. Ondertussen ben ik een Happy Tester geworden van de hydro-producten van Cellmax.eu. Waarvoor heel veel dank, Marco! Altijd leuk als je een doos met leuk spul mag unboxen 😀 én testen (binnenkort volgt wel een beter fotootje).

2017-02-28-13_12_34-icloud-fotos
Cellmax hydro producten met super handige maatbekers die niet zo druppen als de mijne

Op het aanraden van Marco én om het meeste uit de producten te halen – aangezien ik nog heel wat ga experimenteren met hydro – heb ik toch maar een EC & pH meter van Adwa besteld. En dat was nodig…

Wat hebben we geleerd

Ons kraantjeswater is tamelijk hard water met een EC van 0.7 mS en de zuurtegraad ligt op iets meer dan pH 8. Niet zo basisch als ik ooit dacht, maar net niet goed genoeg voor de hydro plantjes. Natuurlijk, het bacteriële leven in (goede) potgrond kan de pH balans zelf deels regelen, maar in hydro is dat anders blijkbaar.

hydro-peper
Kratky naar Bubble bucket geconverteerd, maar met een slechte initiële voedingsoplossing

Belangrijker nog: de pH waarde van de aangemaakte IKEA voeding voor de hydro peper lag op pH 8 en dat is veel te veel. Als de pH niet correct is, dan kan de plant niet alle voedingsstoffen opnemen die nodig zijn. Een kleine afwijking is meestal niet erg, maar deze is toch duidelijk wat teveel.

Ook de EC-waarde van 2.61 was veel te hoog voor de groei, die ligt idealiter toch iets lager en onder de 2.0 dacht ik.

Een pH rond de 5.6 à 6.2 voor een peper plant is interessant. Ook bij het aanmaken van de nieuwe voedingsoplossing had ik al een cruciale fout gemaakt. Ik had éérst afgezuurd en daarna de voeding toegevoegd. Bijgevolg: een pH van wel 3! Veel te zuur dus. Met andere woorden, ik mocht opnieuw beginnen met afmeten. Je hebt trouwens heel weinig product nodig, voor een volle emmer van 10 liter. Al weet ik nog niet wanneer een bepaalde oplossing aan vervangen toe is.

Bubbles bubbles… my bubbles!

Volgens Kratky heb je geen extra luchtbelletjes nodig, maar omdat ik vond dat de plant niet zo snel groeide als gehoopt, heb ik toch maar een klein aquarium pompje gekocht met een zo een luchtsteentje. Op de foto zie je duidelijk een luchtbuisje lopen.

Een goede zuurstoftoevoer is goed voor de groei. Of het écht veel impact heeft, dat ga ik zelf nog verder uitzoeken. Maar google man is blijkbaar positief over  het toevoegen van extra lucht.

Eigenlijk valt de methode nu onder “bubble bucket”, aangezien je extra zuurstof aan het water toevoegt.

dwc

Mogelijke verbeteringen

Ik zou nog een draaibaar darmpje kunnen monteren aan de pot, dat verbonden is onderaan. Je kan dat darmpje gebruiken om de waterstand in de pot te kennen en om de voedingsoplossing laten weg te lopen. (zie ook grafiek hierboven).

De zuurstofpomp kan misschien beter op een timer gezet worden. Moet ik eens uitzoeken.

Misschien kan ik zelfs een NFT (Nutrient Film Technique) systeempje maken, aangestuurd door de raspberri pi. Lijkt me ook wel interessant om te proberen. Ik heb net een Kickstarter product gezien dat op een eenvoudige manier deze techniek toepaste. Natuurlijk dacht ik bij mezelf: dat kan ik ook 😀

Maar goed. Eerst kijken we wat de nieuwe voeding betekent voor dit tweede hydro experiment en van daaruit gaan we verder.

Geef een reactie

