Boek van Charles Dowding online (verwijderd)

“How to create a new vegetable garden” is de naam van één van Charles Dowding zijn boeken. Het ebook is integraal in het Engels, maar wel helemaal doorleesbaar op Issuu.com.

Charles Dowding is een van mijn favoriete moestuiniers. Voornamelijk omdat hij een groot voorstander is van de No-dig garden. Oftewel moestuinieren zonder spitten. Ik ben er zeker van dat je hier enkele leuke dingen zal leren!

Dit is de link: https://issuu.com/tanaba/docs/how-to-create-a-new-vegetable-garde

UPDATE: helaas is de link niet meer beschikbaar, maar je kan hem nog altijd kopen 🙂 zeker een aanrader.

512bzjkqaoil-_sx357_bo1204203200_

Veel plezier ermee 🙂

7 gedachten over “Boek van Charles Dowding online (verwijderd)”

  1. Dank je voor deze supertip. Ik heb ondertussen al 3 andere boeken van Charles Dowding gelezen (Organic gardening, Salad leaves for all seasons en How to grow winter vegetables) maar deze nog niet. Ook zijn youtube fimpjes vind ik interessant dus blij dat ik nu ook dit boek kan lezen.

  2. Hoi Jan, In welk opzcht verschilt dit van ‘garden of eden’ principes ? Is dat niet hetzelfde basis principe van een laag mulch (compost of eender wat) en alles komt goed… Heb jij hier een idee van ?

    1. Ik ga van de veronderstelling uit dat je het inderdaad over die man hebt met zijn grote laag aan houtsnippers als mulchlaag?

      Charles zorgt voornamelijk voor een goeie laag compost met daarna eventueel wat afdekking met mulch (al lijkt zijn moestuin zo volgeplant, dat er amper nog extra mulch nodig is, de compost is hier de mulch).

      In de Garden of Eden wordt er voornamelijk bijgevuld met hakselhout. Waar de compost al “gecomposteerd” is, moet het hakselhout nog composteren natuurlijk. Alleen is het mij niet duidelijk of de Eden man rechtstreeks zaait in zijn mulchlaag of er enkel plantjes in zet. Zaaien in zo’n grove structuur zal wel mogelijk zijn, maar lijkt me eerder onpraktisch.

      Maar ja, het principe is wel hetzelfde: dek af met een grote hoeveelheid organisch materiaal en laat het bodemleven zijn werk of “magic” doen. Dat is wat Ruth Stout, Fukuoka, Charles Dowding en de man van Eden allemaal gemeen hebben.

      Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan wel uit naar (goedverteerde groen-) compost, vanwege makkelijker in te zaaien dan in zo’n hoop hakselhout.

      Hakselhout vind ik wel nog steeds zeer interessant om op de wandelpaden te leggen. Je hebt dan verdere compostering, waardoor paadjes tussen de bedden toch nog op een of andere manier kunnen bijdragen aan het bodemleven en er een connectie blijft bestaan.

      Is dat een antwoord op jouw vraag? 🙂

  3. Bedankt voor de reactie Jan,

    ik zou ook graag wat minder wieden als vorige 2 jaren, want ik was slaaf van het onkruid. Als zelfstandig It’er is dat moeilijk te combineren.

    Ik heb net n grote glazen 2ehands serre geplaatst (zaterdag glas erin zetten) Dan komt er n hoop compost in, en dan zal ik dit principe eens proberen. Buiten de serre zal ik dit seizoen niet veel doen omdat ik het plan heb om opgehoogde bakken te maken buiten de serre omdat de woelratten m’n oogst verwoest hebben vorig seizoen. En omdat dat zoveel kost in gerecycleerd plastiek zal dit even moeten wachten.

    Ik zal buiten de serre toch 1 of 2 bedjes moeten maken want heb weer veel te veel gezaaid zo te zien 😀 en zal het principe van Charles Dowding eens uitproberen.

    Wel had ik graag geweten of dit voor jou het gewenste resultaat heeft gebracht aangezien jij al verder in deze methode staat zo te horen,
    Zijn de oogsten minstens even goed als met spitten of woelen, en hoe zit het met dat onkruid ?

    We kunnen dit ook naast de blog bespreken, via mail als je wil 🙂

    Bert.

    1. Blog of mail, kies maar.

      Ik ben persoonlijk omver geblazen door de resultaten. Eerst was de grond gewoon éénmalig omgespit, het eerste jaar. Maar de massa’s onkruiden hebben mij ook doen verder zoeken.

      Dan ben ik op Frank Anrijs zijn natuurlijk moestuin terecht gekomen en heb ik dat eigenlijk overgenomen. Alleen heb ik liever iets meer orde in mijn moestuin (hij heeft in zijn cursus over hem gepraat), en dan kom je terecht bij Charles Dowding, maar ’t is gewoon hetzelfde principe. Mijn eerste jaar volgens de no-dig had ik echt wel hele mooie opbrengsten zonder extra meststoffen te moeten strooien. Veel meer leven in de grond dan voordien. Ik heb nog nooit zo’n dikke pastinaken gezien als toen 😀 er was eigenlijk niets dat geen zin had om te groeien. Enkel de radijsjes, die hadden het moeilijker. De eerste cm groencompost droogt makkelijker uit waardoor de aardvlooien vrij spel hebben en nogal graag knabbelen aan de radijsblaadjes.

      Het onkruid bleef goed in de perken, maar ik had het probleem dat naast mijn moestuin nog een groot stuk braakliggend land was, dat natuurlijk vol onkruiden staat en die zaden waaien altijd naar de moestuin over (maar op zich viel dat mee). Het grote verschil zag ik vooral toen mijn moeder even kwam helpen. Ipv oude plantenwortels in de grond te laten zitten, had ze wat heel de aarde omgewoeld waardoor praktisch enkel op die plekken een massa aan slapende onkruidzaden opnieuw begon te groeien.

      Compleet verlost van onkruiden ben je nooit, maar er is toch wel een enorm verschil. Als je bedden goed vol staan, zoals bij de Charles, dan krijgt onkruid zelfs geen kans 🙂

  4. En dan nu een essentiële vraag hieromtrent. Dus je hebt daar minstens 5cm compost op uwe grond gegooid. Dan wil je iets planten of zaaien…
    Dan trek je de compost aan de kant om te zaaien? Dus de zaden of gekiemde plantjes liggen in n voor van minstens 5cm diep telkens?

    Of heb ik’t helemaal mis ? Heb de ebooks nog niet dus heb de details van no-dig nog niet gelezen.

    Merci voor een duidelijk antwoord 🙂

    1. Ik kan me niet direct herinneren of dit nu in het ebook staat of niet, maar ik kan je wel garanderen dat je rechtstreeks in de (groen)compost kan zaaien (heb ik gedaan en tal van andere mensen). Voorwaarde is dat uw compost goed uitgewerkt is. Hij mag zeker niet meer “roken” als hij op het land ligt. Volgens Frank Anrijs van de natuurlijk moestuin is (groen)compost daarom het beste. Daar kan je rechtstreeks in zaaien als hij uitgewerkt is. Als je zeker wilt zijn is zijn tip: neem wat compost in een potje en zaai er radijsjes en/of tuinkers in. Als die zonder problemen begint te groeien, is alles veilig.

      Tip: de bovenkant (1ste cm) van de compost laag durft wel eens rap uit te drogen, belangrijk om te weten als je daar wortels in zaait of trage kiemers (goed vochtig houden). Een droog oppervlak is een gezellige plaats voor aardvlooien die dan graag aan de radijsblaadjes knagen (ook in dat geval de grond aan de radijsjes iets vochtiger houden)

Geef een reactie

