Mijn top 5 woekeraars in de moestuin

(On)kruiden zijn niet weg te denken uit de moestuin en elk jaar is het oorlog tussen mij en de onkruiden. Een paar onkruidjes hier en daar wegnemen, dat deert me niet. Maar aangezien de grond nog tamelijk jong is, jaren braak gelegen heeft en het nog vol ongekiemde onkruidzaden zit… kortom, sommige onkruiden zijn écht een pain in the ass! Geef ze de kans en de volgende top 10 aan kruiden overwoekeren héél snel de moestuin.

Mijn ergernis top 5

1. Ridderzuring – mijn grootste ergernis

Dit is écht mijn allergrootste ergernis sinds ik mijn huidige moestuin heb. De plant groeit heel snel en maakt als volwassen plant héél veel zaden aan. Gevolg: massa’s kleine ridderzuring plantjes die de ouderplant opvolgen aan een snel tempo.

Bijkomend probleem: de plant maakt een enorm penwortel aan die héél diep wortelt, zeer moeilijk 100% te verwijderen is op zwaardere gronden. Slechts de bladeren afgedaan? Geen probleem, de plant groeit rustig verder. Stukje wortel vergeten verwijderen? Geen probleem! We maken een nieuwe plant van dat stukje wortel! Zaailing omgewoeld in de grond? Geen probleem! Dicht tegen het oppervlak overleeft die het natuurlijk wel!

Kortom: deze plant is bij mij écht een pest. In een zomer zoals die van vorig jaar, kan ik het echt niet bijhouden op mijn eentje. Wortels van een elleboog of langer zijn geen uitzondering hier.

Positieve nota: de plant gaat heel diep mineralen en voedingsstoffen ophalen uit de bodem. De bladeren zouden normaal ook perfect gebruikt kunnen worden om gier van te maken en ze zijn ook goed voor de compost. De wortels die zou ik eerst laten rotten. Those bloody bastards…

IMG_5093
Ridderzuring

2. Haagwinde

Ik verwar soms de prachtige klimmende winde (Ipomoea tricolor) met haagwinde (Convolvulus sepium). Mijn excuses! Maar ze lijken zo fel op elkaar. De klimmende winde heeft namelijk niet de neiging om zich feluit te zaaien tov haagwinde. Alleszinds, da was hier niet het geval.

Het probleem met haagwinde: ze zaait zich makkelijk uit, maakt graag enorme ondergronds-kruipende wortelstokken aan én kan een hele plant of omheining volledig inpalmen!

De wortelstokken zijn niet super dun, maar toch vlezig en makkelijker zichtbaar tijdens het loswoelen van de grond met een spitvork. Helaas breken ze ook snel af waardoor de plant nog meer stimulans krijgt om lustig uit te breiden. Afgebroken stukken wortel, maken opnieuw een plantje aan. Als je niet oplet staat plots je hele veldje vol. En oh, wat groeien ze snel!

Een paar van de appelaars en bessenstruiken waren compleet overwoekerd vorig jaar. Er was geen beginnen aan. Je zag zelfs de bladeren van de verstikte plant amper!

haagwinde
Haagwinde

3. Grassen

Er zijn natuurlijk veel soorten grassen. De ene is makkelijker verwijderbaar dan de andere, maar bij mij waren het de grassen die ook ellenlange uitlopers maakten en plots overal boven de grond kwamen piepen, die me het moestuinleven zuur maakten. Al denk je soms dat je een hele grasspriet met wortel mee hebt, dan nog kruipen er verschillende wortels onder de grond verder.

IMG_5096
Grassen

4. Wilde bramen

De bramen staan voornamelijk op het (aangevoerde) klei-gedeelte van het braakliggende perceel. Ze maken diep in de kleigrond lange kruipende wortels en zijn daar moeilijk te verwijderen. De scherpe stekels maakt het nog moeilijker, want niet alle tuinhandschoenen zijn hiertegen bestand.

Zolang ze op “hun” plek blijven, heb ik er weinig last van, maar ik zag onlangs al een paar scheuten verschijnen in de serre (ver van de rest) en ze kruipen tegenwoordig ook plots over het pad dat naar de moestuin leidt. Al een geluk dat ik niet dat hele stuk hoef leeg te maken! Ik zou niet weten waar beginnen.

IMG_5097
Wir war van wilde bramen

5. Kruipende boterbloem

De gele bloemetjes zijn wel schattig en als je er op tijd bij bent, is het zo geen probleem om ze te verwijderen. Maar ook dit kruid is héél snel in het verspreiden van zijn uitlopers. Bizar genoeg hechten ze zich heel goed vast in de grond met hun vele fijne wortels. In gronden met een slechte structuur zijn ze dan ook kut om te verwijderen.

Een trucje om het te verwijderen: soms kan je met je vinger tot onder het hart van een plantje wroeten – tussen de wortels heen – en dan kan je de plant meestal heel makkelijk verwijderen. Dat er een paar worteltjes afbreken kan zo geen kwaad. Uitlopers van dezelfde plant vind je makkelijk omdat ze normaal bovengronds zijn verbonden met elkaar, zoals aardbeien. In zware grond kan losmaken van de grond met een spitvork, riek of schepje helpen. Nadien trek je de plant makkelijker uit de grond zonder alles eerst om te ploegen.

IMG_5102
Kruipende boterbloem

Dit waren mijn 5 (on)kruid ergernissen in de moestuin. Welke (on)kruiden zorgen bij jullie voor de meeste ergernis? Welke kan je hebben of laat je staan in de tuin?

Veel plezier!

2 gedachten over “Mijn top 5 woekeraars in de moestuin”

  1. Wow, wat een engelengeduld moet jij hebben! Allemaal die onkruiden in je moestuin! Een mens zou van minder de moed verliezen. Dit jaar ben ik ook met Ridderzuring de strijd aangegaan. Mijn kippenren stond er vol van. Veel mest en de grond dichttrappen door de ganzen, dat hebben ze graag. Afrijden met de grasmachine hielp niet. Nu heb ik heel het stuk met de spitvork bewerkt. Tot het laatste stukje uitgeraapt. Ik had ook ellenlange wortels. De grassen met lange wortels waarover je het hebt, dat zal ‘kweek’ zijn. Ook een pestonkruid dat je bijna niet weg krijgt. Van de haagwinde ben ik hier gewonnen. Tot het laatste witte worteltje uitgezeefd, ik droomde op den duur van de witte worteltjes. Maar mijn grond is wel veel veel lichter dan de jouwe. De kruipende boterbloem, dat madammeke gaat er hier gemakkelijk met een schopje uit. Ze doet me glimlachen, door de weide hierachter komt ze steeds terug, zo dapper. Maar ik ben onverbiddelijk! Van bramen heb ik gelukkig geen last.
    In je nieuwe tuin kan het niet anders dan beter zijn!😊

    1. Ik hoop dat het ook meer gaat meevallen in de toekomstige moestuin 😀 ik ben al blij dat ik niet alleen ben met zulke hardnekkige planten.
      Juist, “kweek” ik kon eventjes niet op de naam komen 🙂

Geef een reactie

