Mijn aardappelen-in-pot test

Niet zo lang geleden heb ik een artikeltje geschreven over de aardappelen in pot met dubbele pot. Wel, een artikel of blog post eraan wijden is één ding, het zelf maken een ander.

Let’s do this

Aangezien ik sowieso een paar vroege aardappelen wou kweken (vb in zak), ben ik even gaan piepen in het tuinhuis achter een paar bruikbare potten voor dit experiment. Toevallig had ik nog twee dezelfde, goedkope potten van 10 liter liggen. Dus jah… laten we het dan maar zelf eens testen volgens mijn vorig artikel.

Ik had liever nog wat grotere potten gehad, maar goed… let’s deal with it

Twee dezelfde potten: check!
Voorbemeste potgrond: check!
(bio) Aardappel pootgood: check!
Cutter mes: check!
Iets om af te tekenen: pffft, laat maar zo…

IMG_5163

Jup, twee dezelfde potten. Ik zei het toch? Geloof je me niet?!

IMG_5164

Dit is handig: een kruis in het midden van de pot, waarvan je de inzet ook aan de buitenkant (onderaan) ziet. Deze zullen dienen als guidelines om de vlakken te snijden.

IMG_5165

Ik het er even snel wat witte lijnen op gephotoshopped om te verduidelijken waar ik ga snijden met het cuttermes. Wees voorzichtig! Ik heb slechte ervaring met zulke mesjes en plastiek… kans is groot dat je ook hechtingen zult nodig hebben als je onvoorzichtig bent, zoals ik was, als klein Jantje 🙂

IMG_5166

Voila. Het geraamte van de binnenste pot is helemaal klaar. Ik ben wel niet erg te spreken over deze manier van werken. Deze pot is nog maar een jaar uit, maar de plastiek lijkt me nogal broos (brittle) te zijn. Sommige stukken verbrokkelden lelijk ipv een mooie snijlijn te geven.

IMG_5168

Ja natuurlijk passen ze ineen… wat dacht je 😛

IMG_5172

De eerste laag potgrond met een twee pootaardappeltjes. Ze hebben al oogjes, al zie je dat niet zo heel duidelijk op de foto. Die oogjes richt je natuurlijk naar boven. Dek af met nog een goeie 10cm potgrond, begiet met water en geef het een plaatsje. Klaar is Jan.

Binnen een paar weken moet je al mooie plantjes hebben en begin deze zomer heb je normaal al de eerste primeur aardappelen. Je hebt toch een vroege soort gekozen, niet waar?

Tot slot

In mijn 10 liter potten was het twijfelen om één of twee aardappelen te poten. Eén lijkt te weinig, maar twee lijkt teveel. Misschien maak ik nog een aparte pot klaar met slechts één enkele en dan bekijken we deze zomer het verschil. Ik heb online een filmpje gezien waarin mensen wel 5 aardappeltjes legden in één emmer (niet veel groter dan deze), maar dat lijkt me niet zo goed voor de ontwikkeling. Als je zo’n mega IKEA zak gebruikt, dan lijkt me dat wel doenbaar, gezien de inhoud. Normaal leg je vroege aardappelen ongeveer 35cm in de rij en de latere ongeveer 40cm. Deze emmer was amper 30cm breed, denk ik. Ach, wie niet experimenteert, zal nooit het verschil kennen he?

Eerlijk gezegd, volgens mij is dit experiment een beetje overroepen. Allez… ja er zijn verschillende manieren om de oogst makkelijker te maken. Is dit nu echt zo moeilijk om een volwassen aardappelplant in pot even om te draaien op een stukje plastiek, gazon of eender welk ander plaatsje? En dan eens lekker roefelen door de aarde met de handen om de knolletjes bijeen te rapen.

Nu hopen op een mooi voorjaar én een niet-zo-extreem-nieuwsgierige hond die in alles speelgoed ziet tegenwoordig…

IMG_5153
Onze witte herder, vandaag is ons meisje één jaar!

Ja schat, ik heb het over jou!

Een gedachte over “Mijn aardappelen-in-pot test”

Geef een reactie

