Van oerwoud tot beheersbaar

Oeps!

Het blijft mij verbazen hoe ongelooflijk snel tomaten(dieven) groeien (en sommige onkruiden) in 2-3 weken tijd… ook al staat de grond hier nog steeds zeer droog in de tunnelserre.

Hier was even een serieuze ingreep nodig. Gelukkig viel het al bij al nog mee en had ik maar een klein uurtje werk om het terug beheersbaar te maken. Dat heb je dan voor als je amper nog redenen hebt om nog naar de (overwoekerde) moestuin te gaan, bij een nakende verhuis…

 

CD34495F-20A5-4B00-9977-0835924CBEF1

De eerste (kers)tomaatjes zijn oogstbaar en een paar pepers ook. Een paar peper planten hebben het nog steeds moeilijk om hun explosieve groei in te zetten, die ik gewend ben. Maar de zomer is nog niet voorbij. Zoveel pepers heb ik nu ook weer niet nodig.

De Gigantomo tomaten zijn massief en momenteel maar zo groot als de grote ananas tomaten. Had ik wat meer opgelet, zou de oogst waarschijnlijk nog verbeterd zijn. De Mountain Magic tomaatjes zijn veel kleiner dan ik had gedacht. De smaak van de eerste was niet slecht, maar net nog niet rijp genoeg denk ik. De Mountain Magic tomaat zal perfect zijn om buiten te groeien, de komende jaren.

2017-07-18 09_54_32-iCloud Foto's

In de toekomst ga ik waarschijnlijk mijn tomaten aan touwen binden, zoals ik vele andere dat zie doen. De tomatenspiralen zijn goed in’t begin, maar door het gewicht van de tomaten aan de planten vallen ze veel te makkelijk om, ondanks dat de spiralen tamelijk diep in de grond zitten.

Nee, ze zijn nog niet klaar voor de stort, de spiralen. De meesten hebben een gaatje waar een touw in kan. Dan hebben ze op z’n minst al wat betere steun in’t begin.

2 thoughts on “Van oerwoud tot beheersbaar”

  1. Dag Jan, ben tot exact dezelfde conclusie gekomen. Die spiralen buigen allemaal door als je je planten niet op 1,5m topt ofzo…
    Volgend seizoen ga ik ook touwen vasthangen aan een nog te verzinnen constructie in m’n serre. Had het met 1 plant geprobeerd en werkt keigoed. Idem met komkommen en augurken planten.

    1. Geweldig dat ik niet alleen ben 🙂 *oef*. En die steken bij jou ook waarschijnlijk diep genoeg in de grond?

      Als ik mijn serre nog gebruik (in afwachting van mijn glazen serre (in de komende jaren) zal ik waarschijnlijk ergens stevige stokken vastmaken aan het geraamte over de lengte van de serre (waar de tomaten staan) en daar dan koorden aanhangen. Misschien een ideetje om komend weekend nog te doen 😮 (Charles D. zegt dat hij pas na 10 augustus de tomaten topt, dus er is nog veel groeipotentieel)

      Bedankt voor de reactie Bert

Geef een reactie

