Ik vind het geweldig dat ik – ondanks wat ik allemaal al gezien en gelezen heb – nog steeds nieuwe dingen kan leren van andere moestuin liefhebbers.

Het was al effe geleden dat ik op Diana’s Mooi Moestuin was geweest en nu blijkt dat ze sinds vorig jaar ook filmpjes maakt. Een paar dagen geleden deed haar techniek uit de doeken voor het verspenen van zaailingen uit vermiculiet naar de potjes. Zaaigrond afdekken met vermiculiet? Dat heb ik al gedaan, maar helemaal zaaien in vermiculiet? Dat is nieuw voor mij.

Wat is daar speciaal aan, zaaien in vermiculiet? Er komt helemaal geen pot- of zaaigrond aan te pas. Het lijkt fel op een techniek uit de hydrocultuur, namelijk opkweken met pluggen van rockwool of steenwol. Steenwol vind ik dan mindere keuze dan vermiculiet, want dat breekt niet zomaar op een biologische manier af in de grond. Ik wil na enkele jaren geen serre of moestuin vol met die kubusvormige pluggen, vermiculiet is makkelijker te verspreiden en dus minder aanwezig.

Bekijk haar filmpje maar eens! Ze trekt een zaailing uit de vermiculiet en plant die zo in een potje, zonder een hele resem aan zaaigrond dat aan de wortels blijft hangen! Proper hoor.

Filmpje Diana’s mooie moestuin

Heeft het een voordeel?

Het zou kunnen dat de zaailingen iets minder stress ondervinden. Ik vermoed dat er in dit geval wat minder haarwortels zullen afbreken, maar dat is slechts speculatie. Wel een leuke om eens te testen in een side-by-side vergelijking, al zal je dat verschil in mei-juni waarschijnlijk lang niet meer zien.

Zijn er nadelen?

Goh, eerlijk gezegd, voor de planten zelf niet, denk ik. Zoals hierboven vermeld: op het einde van de rit zal er weinig of geen verschil zichtbaar zijn.

Alleen… ik vind vermiculiet (niet de witte perliet) een smeerlapperij om mee te werken. Dan kan zo hard gaan plakken aan jouw handen dat het niet normaal is 😂 nu ja, dat was mijn ervaring.

Gepost door:Jan db

A person with too much hobbies :) Taichi, Learning languages like Japanese, Photography, archery, garderning using ecologic ways, peppers, tomatoes, sports...

Plaats een reactie