Ik heb het er ooit even kort over gehad, over de reuzenpompoen. Joekels van pompoenen! Op zich is deze enkel nuttig voor de sierwaarde. Onder mannen vooral als: “Hey Jef, ik heb de grootste joenge!” 😀 opschepperij dus. Makes us feel important 😉

2032 pound Giant Pumpkin - 2013
2032 pound Giant Pumpkin – 2013

Sinds de reportage over reuzengroenten op “De moestuin volgens Wim” ben ik terug wat nieuwsgieriger geworden naar die joekels. Niet dat ik er veel tijd zou insteken want… dan gaat er thuis bij madam een alarm af:

Help mijn man heeft een hobby!!

Het is nu al erg genoeg dat ik dagelijks minstens een half uurtje onkruid moet wieden (dat heb je met een nieuw stuk omgespit veld 😦 ) of water geven. Om nog maar te zwijgen over de plaats waar m’n serre moet komen en opgezet worden… werk werk werk!

Het is blijkbaar een heus werk om supergrote pompoenen te kweken. Zie deze link. Maar als je niet voor de grootste gaat, dan ben je al veel met de volgende basisprincipes:

  • kies het juiste pompoenras: Atlantic Giant is een van de bekendste
  • voorzie redelijk wat ruimte: voor de échte reuzen tot 100m² maar mijn nonkel deed het zelfs gewoon op 5m² vlakbij de compost hoop
  • veel compost en goede drainage van de grond
  • regelmatige watervoorziening en op tijd extra meststoffen toedienen
  • eigenlijk 1 pompoen per plant aanhouden op enige afstand van het hart van de plant
  • worteldoek of iets anders onder de pompoen om het te beschermen tegen ongedierte enzovoort

Volgend jaar misschien ergens in’t veld een stukje prepareren voor zo’n plantje. Zo’n joekel dat groter is dan de kinderen zou wel leuk zijn, hèhè. Fotootjes maken met de kids er bovenop, dat zouden ze wel leuk vinden hoor!

Voor wie graag geld verdient, de zaden in die reuzenpompoenen (vooral de winnende recordhouders) zijn geld waard! Ik heb al wilde verhalen gehoord van 800euro voor een zaadje! Blijkbaar zouden er heel weinig zaadjes in de reuzenvruchten zitten. Soms wel maar 6 zaden. Begrijpelijk dat er dan veel geld wordt neergeteld voor zo’n prijsbeest zaden.

Hebben jullie al reuzenpompoenen gekweekt?

Gepost door:Jan db

A person with too much hobbies :) Taichi, Learning languages like Japanese, Photography, archery, garderning using ecologic ways, peppers, tomatoes, sports...

Een reactie op “Reuzenpompoenen kweken – anno 2015

Plaats een reactie